2022
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/3346
Browse
Item Архетипний та структурний аналіз казки А. Калина(2022) Куц, ХристинаУ цій роботі проаналізовано казку «Три сини», яку було записано від закарпатського казкаря Андрія Калина. До тексту казки застосовуються структурний аналіз В.Проппа та архетипна критика. Проведий структурний аналіз показує, що казка «Три сини» відповідає проппівській моделі казки, за винятком одного відхилення. Архетипна критика показує, що головними в казці є чоловічі образи та архетип батька, що свідчить про патріархальне суспільство, в якому була створена казка. Загалом ці два методи демонструють, що казка «Три сини» як явище є універсальною і функціонує завдяки усталеним структурам та образам. Далі казка розглядається у історико-культурному контексті як елемент усної традиції казкарства села Горінчово. З’ясовується, що унікальність казки «Три сини» закорінена у її культурному контексті, який в тексті виявляється у діалектних словах, персонажах та ландшафтах.Item Бальні танці як міська субкультура: культурний досвід і соціальне значення(2022) Гринаш, БогданаВажливість моєї теми у тому, що раніше бальні танці як субкультуру ніхто не досліджував. І загалом існує не так багато досліджень, наукових праць, присвячених темі бальних танців. На сьогоднішній день це доволі закрита культура.Item Вплив культурних, соціально-політичних і психологічних ідей на естетику страху у кінематографі(2022) Громляк, КатеринаДипломна робота побудована на підставі аналізу кінокритичної, психологічної, наукової, літератури, блогів експертів, а також порівняльного аналізу найвідоміших фільмів-жахів та рімейків. Використовуючи такі методи дослідження як історичний метод, порівняння та методологія опрацювання візуальних об’єктів Джиліан Роуз, робота містить досліджуєнаступні теми: коротка історія страху в кінематографі, кінознавчі аспекти інтерпретації страху у різні періоди розвитку кінематографу на прикладі рімейків до класичних фільмів, чорний гумор як прояв привнесення культури сміху у фільми жахів, транскодування мови страху з літератури в екранні мистецтва, а також вплив національного кіностилю на мову страху.Item Відкриваючи власне минуле: культурна пам'ять та вербалізація травми (проєкт виставки)(2022) Старецька, Діана-ТетянаУ післявоєнний час дідусь авторки Богдан Пастух разом з його рідною сестрою Стефанією Брев’як були репресовані у Сибір радянською владою. Причиною цього був брат їхньої матері, який вів підпільно-бойову діяльність в часи другої світової війни у рідному селі. Переховування, знущання, голод та холод були тим травматичним досвідом, що довелось пережити, будучи ще дітьми, родичам авторки. Ця робота є спробою відкрити та переосмислити пам’ять про власне минуле. На основі сформованого теоретичного підґрунтя студій пам’яті і травми, їхніх основних концептів та контекстуалізації історичних подій та родинної історії здійснюється аналіз інтерв’ю з Стефанією Брев’як. В процесі інтерв’ювання використовується метод усної історії. Далі на основі результатів дослідження розробляється проєкт виставки «Відкриваючи власне минуле», що ставить за мету винести із рамок «табуйованих» пам’ять про травматичне минуле і дати заклик досліджувати власні сімейні історії. Формування виставки здійснюється на основі заповнення індивідуальної заявки на конкурс, що запропонована грантовою програмою «Культурна спадщина» Українського культурного фонду.Item Візуальний аналіз зовнішньої реклами на вулиці Руській у культурному ландшафті м. Тернопіль(2022) Чорна, ЮліанаГоловне завдання дослідження – «відчитати» закодовані повідомлення ландшафту як семіотичної системи та зрозуміти, про що свідчить зовнішня реклама як основний елемент цієї системи. Теоретична рамка роботи містить інформацію про такі поняття як зовнішня реклама, візуальне забруднення, культурний ландшафт; розглядається важливість візуального аспекту культури в останні десятиріччя. Для аналізу використовується методика контент-аналізу, що передбачає вимірювання кількісних показників, а також інтерпретація якісних значень у цьому випадку через семіотичний аналіз. Основним матеріалом є фотографії будинків на обраному відтинку вулиці Руської в Тернополі. Виявлене надмірне використання зовнішньої реклами не лише впливає на культурний ландшафт і візуальний образ вулиці чи міста, а й свідчить про культурні особливості місцевого населення Результати дослідження вказують на особливості постсоціалістичного суспільства, економічний устрій, аудиторію, на яку розрахована реклама, ставлення до культурної спадщини, відсутність регулювань реклами. Розглядаються практики вирішення проблеми візуального забруднення через впровадження дизайн-коду для міст.Item Головні убори жінок як феномен релігійної культури у Львові 2021–2022 років (на прикладі різних християнських конфесій)(2022) Генкул, ВеронікаМісто Львів укорінене в християнську культуру, у ньому перетинаються традиції різних церков та громад, які трактують по-різному такий елемент вбрання як покриття голови жінками, його символічний і практичний зміст. Для виявлення особливостей релігійної культури Львова було проведено історико-герменевтичний аналіз традиції покривання жінками голови та досліджено релігійні, символічні та культурно-історичні змісти цієї практики. За допомогою глибинних інтерв'ю з вірянками та лідерами церковних громад православної, греко-католицької та різних протестантських церков Львова було проведено дослідження, завдання якого – продемонструвати особливості жіночого покриття голови в цих громадах, відмінності між ним та інтерпретації практик з погляду самих жінок та очільників громад. Вдалося простежити загальні тенденції й відмінності у позиції вірянок Львова щодо покриття голови, простежити та виявити змісти, які вкладаються у цю практику в контексті сучасного Львова. Це дослідження розширило діапазон уявлень про сучасну релігійну культуру у Львові.Item Документальна фотографія: оптитка Олександра Глядєлова(2022) Дідула, АннаУ ц й робот розглянуто теорію фотографії («Коротка стор я фотографії» Вальтера Беньяміна, «Про фотографію» Сьюзен Зонтаг, «Camera Lucida» Ролана Барта), зокрема – документальної («Тягар репрезентац ї: есеї про множинн сть фотографії та історії» Джона Теґґа, «Інтерв’ю та Розмови 1951—1998» Картьє-Брессона Анр ). Дослі джено біографічну характеристику українського документаліста Олександра Глядєлова. На приклад однієї фотографії, за схемою анал зу в зуального зображення Джилл ан Роуз, проанал зовано фотопроєкт О. Глядєлова «Зайв ». Відкриття фотографії Глядєлова є значущим для соціальної та мистецької сфер, дискурс аналі зу є відкритим для подальших пошуків.Item Застосування техніки імпровізації в аматорських танцювальних середовищах Львова(2022) Кравчук, АннаУ цій роботі проаналізовано поняття та теорії імпровізації, танцювальної імпровізації, а також опитування щодо ставлення до цих мистецьких та культурних технік у Львові. Тут застосовуються методи порівняльного аналізу, опитування учасників та викладачів танцю, а також метод включеного спостереження. Танцювальна імпровізація може містити в собі лімінальні (комунітас) та ліміноїдні (потік) риси за Віктором Тернером, а також знані та невідомі рухові практики за теоріями інших дослідників культури, танцю та руху. В роботі є розділ про теоретизацію танцювальної імпровізації, яка відкидає дуалізм тіла та розуму, категорії активності та пасивності та інструментальність тіла. Третій розділ базується на дослідженні танцювальної спільноти Львова, у якій з’являється більше можливостей щодо участі в курсах з сучасного танцю. Принципи сучасного танцю (демократичність, спонтанність, гуманізм тощо) впливають не тільки на рух, але й на життя та спільноту танцівників. КлючовіItem Конструювання образу "Україна-ворог" у російських медіа(2022) Піляк, СоломіяУ цьому досліджені проаналізовано, як інформація, яка йде з мас-медіа впливає на перебіг війни та на свідомість громадян, країна яких розпочала війну. У фокусі цієї роботи є програма «60 минут», яка транслюється на телеканалі «Россия 1». У цій роботі розглянуто історію розвитку ЗМІ у найбільших військових конфліктах 20 століття, та основна увага є на вище згадану телепрограму. Також важливою частиною роботи стало вивчення впливу війни на людей та на сам розвивок збройного протистояння. Методологічною рамкою дослідження є теорія фреймів, за допомогою якої знайдено основні теми суспільно-політичного шоу. Також за допомогою емпіричного методу дослідження — опису, відслідковано історію механізму вдосконалення пропаганди та похідних від неї теорій та за допомогою дедукції зроблено висновки про вплив цих засобів на людей.Item Конструювання образу СРСР у сучасних музейних проєктах: між травмою та ностальгією(2022) Боброва, ЄлизаветаУ цьому дослідженні я аналізую два сучасних музейних проєкти – «DDR Museum» та «Battle of memories: міфи і реалії радянської доби». Проєкти є німецьким та українським відповідно. Метою цієї роботи є зрозуміти, у який спосіб вибудовуються наративи двох експозицій та які акценти обирають інституції, зображаючи повсякденне життя часів СРСР: травму чи ностальгію. Методологічною рамкою дослідження є теорія культурної травми та ностальгії. Опрацювання цих двох теоретичних засад дає можливість аналізувати концепти виставкових проєктів та їхнє матеріальне наповнення. Для аналізу обрано німецький музейний проєкт, оскільки він дозволяє розглядати конструювання образу епохи у країні, яка в минулому частково (НДР) була під політичним та економічним впливом СРСР; український проєкт, своєю чергою, демонструє, як образ СРСР формується у державі, які безпосередньо була частиною Радянського Союзу.Item Культурна дипломатія УРСР на прикладі діяльності ансамблю імені П. Вірського(2022) Бобровська, КатеринаУ цій роботі я дослідила явище культурної дипломатії УРСР та СРСР загалом на прикладі ансамблю народного танцю імені Павла Вірського. Я взяла до уваги праці американських істориків, дослідників радянського періоду та мистецтва танцю. Робота складається з теоретичної бази, де описані культурні та міжнародні відносини США та СРСР, танець як інструмент впливу та ансамбль Вірського від заснування до сьогодні. Окрім того, робота описує появу культурної дипломатії в період Холодної війни, як вона розвивалася між супердержавами того часу та як артисти ставали дипломатами. Також в роботі висвітлюється діяльність ансамблю Вірського, його вплив на міжнародну аудиторію та як нині колектив долучається до «культурної передової». На останок, я приводжу певні висновки про те, що ансамбль є пережитком радянського наративу й кітчової традиції, ігнорування цього може вкорінити уявлення про український танець як про щось, що застрягло в минулому, неукраїнському.Item Львів як міграційний хаб ХХІ-го ст.: особливості та вектори руху(2022) Козій, Богдана-ХристинаУ даній роботі запропоновано вивчення теми соціальної міграції та інтеграції у нове місто через методику case studies (студії окремого випадку) на прикладах 5-ох львівських мігрантів/ок та 5-ох емігрантів/ок. Використання дослідження кількох історій міграції та еміграції у місті дає змогу глибше зрозуміти випадки як одиницю через порівняння подібності та відмінності окремих свідчень. За допомогою такого методу я покажу місто Львів з культурного боку, живим, а не через суху статистику біженців та часто досліджувану тему масових трудових міграцій або ж міграцій у зв‘язку з політичними конфліктами. У першому розділі я зроблю спробу з’ясувати основні теоретико-методологічні засади, які стануть у пригоді під час аналізу глибинних інтерв’ю. У цьому розділі я зосереджую свою увагу на працях таких дослідників та соціологів, як Зигмунд Бауман, Джон Уррі, письменниці Джин Воткінс та інших, що досліджують сучасні міграційні тенденції, поняття приналежності та транснаціоналізму, як нового соціального явища, що виникло через посилення взаємозв’язку між людьми у глобалізованому світі і послаблення контролю національної держави над своїми кордонами, жителями та територією. Робота має на меті розглянути особливості міграційних процесів в реальному часі у місті Львів через індивідуальні історії опитуваних мігрантів.Item Мова трагічного в сучасному українському театрі: сценічні версії "Гамлета"(2022) Скоропад, АнастасіяОб’єктами цього дослідження є три вистави сучасного українського театру за п’єсою Вільяма Шекспіра «Трагедія про Гамлета, принца Данського», які були створені у 2017-2018 рр. Ці постановки розглядаються в контексті суспільних змін, спричинених Революцією Гідності в Україні. У бакалаврській роботі я розкриваю явище трагічного в сучасному театрі як категорію естетики та психології сприйняття мистецького твору. Дослідження має на мені висвітлити теми та триґери, які проговорюють українські сучасні режисери за допомогою мови трагічного «Гамлета». Я аналізую те, як п’єса видозмінюється, слугуючи ідеї автора. Також у головному фокусі аналізу структурні, технологічні, рецептивні та інші принципи роботи кожної з вистав. Теоретичне обрамлення дослідження складають праці Арістотеля, А. Лосєва, А. Ахутіна, Л. Виготського, Б. Брехта, Г.-Т. Леманна.Item Музика для кіно: сценарії взаємодії на прикладі сучасних кінокомпозиторів(2022) Вуїв, ДаріяДипломна робота базується на аналізі різних аспектів використання музики в кінематографі. Використовуючи такі методи дослідження як історичний метод, аналіз, синтез, порівняння та індукцію, досліджено різні сценарії взаємодії кінорежисера та композитора під час творення музики для кіно. Зокрема, було проаналізовано генеалогію кіномузики від початку ХХ ст. до сьогодення, роль саундтреків у перекладі візуальної мови німого кіно на мову сучасності, як конкурують творчі підходи до кіномузики на прикладах альтернативних саундтреків, як відбувається діалог західної та східної культур крізь призму тематичних саундтреків, наскільки органічною є використання класичної музики в кіно, а також значення кіномузики у емоційному сприйнятті фільмів та романтизації ідеалів.Item Порівняльний аналіз кураторських практик Музею сучасного українського мистецтва Корсаків та Пінчук Арт Центру(2022) Панас, ДаринаРобота досліджує кураторські практики в Україні на базі порівняльного аналізу кураторської діяльності Музею сучасного українського мистецтва Корсаків та Пінчук Арт Центру. В теоретичній рамці роботи розглядається історія кураторства, типологія кураторів та види кураторських підходів. Значне місце виділене для опису концепції кураторського методу та ідентичності виставкового простору. Сучасні кураторські практики мають форму дискурсивного підходу та базуються на методі «the curatorial», котрий забезпечує міждисциплінарний спосіб курування, який крім виставкової діяльності включає дослідження та рефлексію. На прикладі двох кейсів інституцій сучасного мистецтва ПАЦ та МСУМК проаналізовано актуальність українських кураторських практик в рамках світового контексту, ідентичність, яку формує українське кураторство та новітність підходів.Item Процес та особливості сучасного сільського і міського спільнототворення на прикладі Нижнього Селища та Мукачева(2022) Дрогобецкі, МаринаУ цій роботі я спробую я проаналізую базові особливості між сілсським і міським спільнототворенням та розвитком, а також порівняю загальні переваги для учасників і середовища, де спільнота розвивається Потреба для проведення та написання цього дослідження це мала кількість комплексних досліджень про спільноти та їхні особливості в Україні, особливо у Закарпаттському регіоні і презентація цих досліджень публічно. Наслідком цього є непослідовний процес спільнототворення у новостворених інстиутціях, робочих просторах, сусідських спільнотах. Причиною проблеми є недостача довіри, яка розвинулася у радянський час в Україні і тенденція до ізоляція, замість пошуку спільних рішень у групі. Проте, протягом останніх 8 років, з’явилася велика кількість ініціатив та громасдьких організацій, і в міському, і в сільському просторі, що ілюструє потребу у побудові довіри і зв’язків. Наслідком недосліджених здібностей спільноти впливає прямо на лідера та учасників, хоча також непрямо це стосується близького і ширшого кола сім’ї, друзів, знайомих учасників спільноти, їхнії колег, а також економічних, політичних і громадських процесів села, міста та регіону. Для себе у цьому досліднні ставлю завдання проаналізувати обрані мною спільноти через призму загальних ідей та концепцій, які концентруються на означенні спільноти, та зрозуміти, яким чином вони впливають на учасників та оточення.Item Ревіталізація постіндустріальної спадщини як чинник расформації міської культури (на прикладі Запоріжжя і Житомира)(2022) Осадча, ВікторіяРевіталізація постіндустріальної спадщини є міждисциплінарним та багатофункціональним процесом, який комплексно підходить до трансформації та переосмислення об’єкта або простору. У цьому дослідженні я аналізую контекст української ревіталізації на прикладах Креативної платформи “Млин” в Запоріжжі та Інноваційного парку “Вимірювач” в Житомирі, і їх гіпотетичного впливу на трансформацію міської культури в індустріальних містах. Методологічною рамкою дослідження є теорія трьох моделей регенерації культурної спадщини за Греямом Евансом, трьох аспектів функціонування ревіталізації в польському дослідженні Agnieszka Konior і Veronika Pokojska “Management of Post Industrial Heritage in Urban Revitalization Processes” і трьох вимірів індустріальної культури за прикладним дослідженням “The Transformative Power of Industrial Culture. A Dynamic Approach to the Culture of Industrial Regions”. У ході дослідження було визначено низку причин за якими ревіталізація одного об’єкту постіндустріальної спадщини не може слугувати фактором трансформації міської культури цілого міста: відсутність державної політики регулювання процесів ревіталізації, реновації та джентрифікації, відсутність взаємодії міських громадських ініціатив з освітніми платформами, колективний досвід і пам’ять населення стосовно обмеженості і закритості промислових територій до використання.Item Репрезентація жінки у візуальній культурі ХХ століття на прикладі обкладинок журналу «Harper`s Bazaar»(2022) Музичка, Анна-Анастасія«Репрезентація жінки у візуальній культурі XX століття на прикладі обкладинок «Harper`s Bazaar» викладена на 47 сторінках, вона містить 3 розділи, 19 ілюстрацій, 25 джерел в переліку посилань. Предмет роботи – обкладинки американського журналу «Harper`s Bazaar». Метою роботи є дослідження зображення постатей жінок крізь призму соціальної ролі, тенденцій моди стандартів краси та феміністичного руху. У першому розділі представлені основні записи з використаних джерел, які допомогли в розробці методів. Підкреслюю, що їх поділено на дві категорії: історичні статті, книги та методології аналізу візуальних об’єктів. У другому розділі – опис групи обкладинок, зокрема окремих прикладів крізь призму теоретичної концепції. Третій розділ містить власне авторську інтерпретацію десяти груп обкладинок, які попередньо аналізувалися у двох частинах дипломної роботи.Item Сприйняття бренду туристичного міста в умовах війни на прикладі Східниці(2022) Клімаш, ХристинаУ цьому дослідженні я проаналізую сприйняття туристичного бренду Східниці її місцевими мешканцями. У центрі цієї роботи – наявний брендинг селища. Методологічною рамкою дослідження є аналіз теоретичної літератури, яка допоможе мені окреслити та охарактеризувати основні дефініції, які є необхідними для ознайомлення та дослідження брендингу міста. Також важливою для моєї праці є робота Джона Уррі, яка зображає відмінність «туристичного погляду» від погляду місцевого мешканця. Необхідним є вивчення історії Східниці, щоб розуміти історичне підґрунтя курорту та його минуле. Переглянувши актуальні матеріали щодо комунікації брендів під час війни, я зможу вибудувати питання для інтерв’ювання місцевих жителів. За допомогою якісного опитування я зможу дізнатись глибше сприйняття східничанами наявних елементів візуального брендингу Східниці.Item Стратегії зображення російсько-української війни (2014 – 2022) в українській документальній фотографії(2022) Василенко, Дар'яУ цьому дослідженні аналізуються стратегії зображення російсько-української війни в українській документальній фотографії на прикладі світлин Мстислава Чернова та Євгена Малолєтки. У першій частині роботи міститься короткий опис розвитку військового мистецтва від живопису до фотографії. У другій частині з’ясовується хто і як конструює фотографічне зображення. У третій частині аналізуються інтерв’ю фотографів та їх роботи. Дослідження дозволяє зрозуміти, що підхід до зображення російсько-української війни українськими документальними фотографами базується на їх емоційному зв’язку із предметом зображення, цілях, виборі сюжетів та художніх засобів. Також авторка доходить висновку, що стратегії зображення війни в Україні нічим не відрізняються від зображення інших війн.