Культурологія. Бакалаврські роботи
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/2820
Browse
Item Sense of Responsibility and Duty Towards the Country: The Experience of the Young Citizens of Ukraine(2024) Близнюк, ДаріяУ цій роботі розглянуто поколіннєві теорії Карла Маннгайма і Страуса-Хов (“Generational Change in Chinese Journalism: Developing Mannheim’s Theory of Generations for Contemporary Social Conditions” by Haiyan Wang та “The Strauss-Howe Generational Theory (From The Fourth Turning)” by Elizabeth Whitworth), а також опрацьована теоретична рамка поняття травми, опираючись на есей Кеті Карут (Unclaimed Experience: Trauma and the Possibility of History) та книгу співавторства Джефрі Александера (Cultural Trauma and Collective Identity by Jeffery C. Alexander, Ron Eyerman, Bernard Giesen, Neil J. Smelser and Piotr Sztompka). Досліджено поняття особистої відповідальності чотирьох молодих дорослих українців завдяки формуванню дискурс-аналізу на основі глибинних інтерв’ю та аналізу документального фільму “Прокачана молодість”. Виокремлено основні риси та артикульовано персональні назви покоління української молоді у війні на основі діалогу з мовцями, а також сформована спільна ціннісна рамка героїв дослідження. Дослідження молодого покоління українців є вагомим для культурної та соціальної сфер та залишається відкритим для подальших кроків.Item Адаптація теми зіткнення цивілізацій в українському кіні: на прикладі фільмів “Захар Беркут” (1971) та “Зринаючий яструб” (2019)(2023) Пігель, ВікторіяУ цій роботі досліджується адаптація теми зіткнення цивілізацій в українському кінематографі на прикладі двох фільмів: “Захар Беркут” (1971), “Зринаючий яструб” (2019). Робота включає розгляд теоретичних напрацювань фундаментальних дослідників у цій сфері, зокрема Едварда Саїда та Самуела Гантінгтона, напрацювань по темі соціальної пам’яті, а також огляд на розвиток українського кінематографу. За допомогою різностороннього підходу до дослідження теми, вдалось отримати теоретичну базу для відслідковування її адаптації в обраних кінострічках. На прикладі двох фільмів, які адаптують спільний сюжет однойменної повісті Івана Франка, вдалось простежити зміни в поглядах на зіткнення цивілізацій відповідно до набутого досвіду та культурного капіталу режисерів фільмів. Однією із особливостей даних прикладів є те, що рімейк 2019 року знятий спільно із американським режисером та із залученням американських акторів, що вказує на ще більш унікальний досвід адаптації теми. Це дослідження може бути підґрунтям для продовження відслідковування теми зіткнення цивілізацій в інших творах українського кінематографу, формуванні нових теорій для їх дослідження. Також ця робота може бути використана для початку знайомства із темою та свідченням нового досвіду розуміння кіно.Item Антиспоживацтво як стратегія сучасного мистецтва: досвід Soma.майстерні(2023) Хан, ІринаУ цій роботі розглянуто критичні теорії капіталізму (Теорія відчуження Карла Маркса, «Мати чи бути» Еріха Фромма, «Культурні індустрії» Теодора Адорно, «Одновимірна людина» Герберта Маркузе, Теорія реїфікації Дьйордя Лукача, «Суспільство споживання» Жана Бодріяра, «Споживацьке життя» Зигмунда Баумана), а також теорії мистецтва («Мистецтво як досвід» Джона Дьюї, «Твір мистецтва в епоху його технічної відтворюваності» Вальтера Беньяміна). Досліджено перетин контексту споживацтва та мистецтва. Проаналізовано досвід засновниці української експериментальної мистецької майстерні Soma.майстерня, зокрема кореляцію ідей майстерні з культурою споживацтва, проблемою тотальної матеріалізації і відсторонення людини від себе.Item Архетипний та структурний аналіз казки А. Калина(2022) Куц, ХристинаУ цій роботі проаналізовано казку «Три сини», яку було записано від закарпатського казкаря Андрія Калина. До тексту казки застосовуються структурний аналіз В.Проппа та архетипна критика. Проведий структурний аналіз показує, що казка «Три сини» відповідає проппівській моделі казки, за винятком одного відхилення. Архетипна критика показує, що головними в казці є чоловічі образи та архетип батька, що свідчить про патріархальне суспільство, в якому була створена казка. Загалом ці два методи демонструють, що казка «Три сини» як явище є універсальною і функціонує завдяки усталеним структурам та образам. Далі казка розглядається у історико-культурному контексті як елемент усної традиції казкарства села Горінчово. З’ясовується, що унікальність казки «Три сини» закорінена у її культурному контексті, який в тексті виявляється у діалектних словах, персонажах та ландшафтах.Item Бальні танці як міська субкультура: культурний досвід і соціальне значення(2022) Гринаш, БогданаВажливість моєї теми у тому, що раніше бальні танці як субкультуру ніхто не досліджував. І загалом існує не так багато досліджень, наукових праць, присвячених темі бальних танців. На сьогоднішній день це доволі закрита культура.Item Вплив експозиційного простору на сприйняття мистецьких об’єктів на прикладі артцентру “Дзиґа”(2024) Цаценко, ЄвгеніяЦя дипломна робота розповідає про еволюцію та ідеологічні функції одного з найважливіших агентів мистецтва на шляху його трансформації в XX столітті — простір галереї. Робота аналізує, як експозиційні майданчики впливають на сприйняття артоб’єктів, обґрунтовують їхнє існування та формують їхню цінність, а також порівнює практики конвенційних («білий куб») і неконвенційних виставкових просторів. Крім того, робота містить кейс-стаді львівського артцентру «Дзиґа» — теоретичні напрацювання дослідників перенесено на три інсталяції, що відбувалися в інституції в 2010-х роках.Item Вплив культурних, соціально-політичних і психологічних ідей на естетику страху у кінематографі(2022) Громляк, КатеринаДипломна робота побудована на підставі аналізу кінокритичної, психологічної, наукової, літератури, блогів експертів, а також порівняльного аналізу найвідоміших фільмів-жахів та рімейків. Використовуючи такі методи дослідження як історичний метод, порівняння та методологія опрацювання візуальних об’єктів Джиліан Роуз, робота містить досліджуєнаступні теми: коротка історія страху в кінематографі, кінознавчі аспекти інтерпретації страху у різні періоди розвитку кінематографу на прикладі рімейків до класичних фільмів, чорний гумор як прояв привнесення культури сміху у фільми жахів, транскодування мови страху з літератури в екранні мистецтва, а також вплив національного кіностилю на мову страху.Item Вплив перебування у фан-зоні концертів на формування тимчасових спільнот і ідентичності(2023) Шахник, ОльгаФокусом цього дослідження є процес спільнототворення, який відбувається у фан-зоні під час концертів, а також особливості впливу цього досвіду на учасників і процес формування фан-зони. Я розглядаю феномен фан-зони через такі концепти: “ритуал” Віктора Тернера, “гра” Йогана Гейзинги, “атмосфера” Гернота Бойме і “музичні спільноти” Гері Енсдела. Актуальність інструментів фан-зони у роботі з травмою базується на роботі “Тіло веде лік” Бессела ван дер Колка. Основною частиною впливу на ідентичність є партисипативний досвід концертів і їхня ритуальність. Внаслідок цього виникають уявні спільноти, які конструюються відповідно до вимог моменту. У практичній частині роботи проведені опитування активних учасників цих практик, а також інтерв’ю з фронтменом гурту “Epolets”. Таким чином я поєдную теоретичну частину з сучасними досвідами.Item Вплив фентезі на формування особистості і культурні практики: Comic Con Ukraine та Фантастичні Talk(s)(2023) Рець, КатеринаЛітература фентезі давно вийшла за межі книжок та переросла у багато сучасних культурних практик. На прикладі української спільноти фанатів фентезі, а саме масштабного фестивалю коміксів та косплею Comic Con Ukraine і угрупування Фантастичні Talk(s), досліджено вплив жанру фентезі на його шанувальників. Фокусом дослідження впливу є формування особистості, її світогляду, цінностей, ідентичності, а також реактуалізація функції міфів у фентезі спільноті. Дослідження проводилось на основі теоретичної рамки фахівців у галузі культурології, фандомів, міфів та соціологів, також з аналізом наявних культурних практик українського середовища та практичної частини – опитування шанувальників жанру щодо їхнього особистого досвіду, сприйняття фентезі, залученості до спільноти, аналіз синтезу фентезі та війни. Анкетування показало, що фанати фентезі – це не лише молодь, в опитуванні брали участь всі вікові категорії. Його результати висвітлили причини споживання фанатами фентезі, їхню наявність та відсутність схожості з вигаданими персонажами, окреслення явища ескапізму, знаходження нової ідентичності, розуміння власної особистості та інше. Частиною практичної частини також стало проведене інтерв’ю з угрупуванням Фантастичні Talk(s). Письменниці розповіли про початкову стадію розвитку українського фандому, терапевтичний ефект фентезі й можливість поговорити про проблеми через вигадку. У роботі зібрано основні тенденції серед опитуваних й проаналізовано актуальні питання фантастичної спільноти. Ключові слова: фентезі, міф, фандомItem Вплив філософії свідомого споживання на практики доглядом за тілом та роботи над зовнішністю(2021) Чабан, СофіяГоловним питанням роботи є те, як філософія свідомого споживання стає частиною життя людини та як на нього впливає. Гіпотеза авторки полягає в тому, що, як і будь-яка життєва філософія, філософія свідомого споживання впливає не тільки на мислення та світогляд людини, але і на її щоденні практики, у нашому випадку – на практики догляду за тілом та роботи над зовнішністю.Item Відеооповіді історичних реконструкторів як форма артикуляції дослідницького досвіду(2023) Мацюк, СофіяДосліджено явище відеооповіді як особливої форми артикуляції дослідницького досвіду на прикладі відеооповідей історичних реконструкторів. Взято до уваги праці американських дослідників, які зосереджували свою увагу на сторітелінгу та платформах, створених задля публікації відео, зокрема Ютубу. Окрім того, апельовано до праць американських, британських та польських науковців, при дослідженні теми історичної реконструкції. Робота складається із теоретичної частини, де описано явища відеооповіді та історичної реконструкції, а також аналітичної частини із використанням матеріалів Ютуб-блогів українських історичних реконструкторів. В ході дослідження зосереджено увагу на зв’язку відеооповіді із класичним форматом текстової публікації та тому, що вона може використовуватися задля артикуляції дослідницького досвіду автора. Дослідження виявило, що відеооповіді є одним із можливих варіантів артикуляції дослідницького досвіду, при висвітленні тем яких використовується також візуальна складова і це є достойною альтернативою звичному формату публікації, при умові критичного прочитання та аналізу відеоматеріалів.Item Відкриваючи власне минуле: культурна пам'ять та вербалізація травми (проєкт виставки)(2022) Старецька, Діана-ТетянаУ післявоєнний час дідусь авторки Богдан Пастух разом з його рідною сестрою Стефанією Брев’як були репресовані у Сибір радянською владою. Причиною цього був брат їхньої матері, який вів підпільно-бойову діяльність в часи другої світової війни у рідному селі. Переховування, знущання, голод та холод були тим травматичним досвідом, що довелось пережити, будучи ще дітьми, родичам авторки. Ця робота є спробою відкрити та переосмислити пам’ять про власне минуле. На основі сформованого теоретичного підґрунтя студій пам’яті і травми, їхніх основних концептів та контекстуалізації історичних подій та родинної історії здійснюється аналіз інтерв’ю з Стефанією Брев’як. В процесі інтерв’ювання використовується метод усної історії. Далі на основі результатів дослідження розробляється проєкт виставки «Відкриваючи власне минуле», що ставить за мету винести із рамок «табуйованих» пам’ять про травматичне минуле і дати заклик досліджувати власні сімейні історії. Формування виставки здійснюється на основі заповнення індивідуальної заявки на конкурс, що запропонована грантовою програмою «Культурна спадщина» Українського культурного фонду.Item Візуальний аналіз зовнішньої реклами на вулиці Руській у культурному ландшафті м. Тернопіль(2022) Чорна, ЮліанаГоловне завдання дослідження – «відчитати» закодовані повідомлення ландшафту як семіотичної системи та зрозуміти, про що свідчить зовнішня реклама як основний елемент цієї системи. Теоретична рамка роботи містить інформацію про такі поняття як зовнішня реклама, візуальне забруднення, культурний ландшафт; розглядається важливість візуального аспекту культури в останні десятиріччя. Для аналізу використовується методика контент-аналізу, що передбачає вимірювання кількісних показників, а також інтерпретація якісних значень у цьому випадку через семіотичний аналіз. Основним матеріалом є фотографії будинків на обраному відтинку вулиці Руської в Тернополі. Виявлене надмірне використання зовнішньої реклами не лише впливає на культурний ландшафт і візуальний образ вулиці чи міста, а й свідчить про культурні особливості місцевого населення Результати дослідження вказують на особливості постсоціалістичного суспільства, економічний устрій, аудиторію, на яку розрахована реклама, ставлення до культурної спадщини, відсутність регулювань реклами. Розглядаються практики вирішення проблеми візуального забруднення через впровадження дизайн-коду для міст.Item Вілла "Качиний діл" у Львові: genius loci (проект ревіталізації)(2021) Трильовська, СтефаніяМетою цієї випускної бакалаврської роботи є проект проекту: як можна ревіталізувати простір окремої історичної вілли, пов’язаної з функціонуванням легендарної школи Олекси Новаківського, реконструюючи львівський контекст діяльності учнів школи О. Новаківського та залучаючи сучасних культурних дієвців до створення нового культурного місця на карті Львова. Проект націлений на відновлення художньо-мистецького середовища, що буде нагадувати про малознаних в Україні художників, скульпторів та поетів. А також на те, щоб створити простір для реалізації нових ідей та рішень приватно-громадського партнерства щодо культурного середовища Львова.Item Головні убори жінок як феномен релігійної культури у Львові 2021–2022 років (на прикладі різних християнських конфесій)(2022) Генкул, ВеронікаМісто Львів укорінене в християнську культуру, у ньому перетинаються традиції різних церков та громад, які трактують по-різному такий елемент вбрання як покриття голови жінками, його символічний і практичний зміст. Для виявлення особливостей релігійної культури Львова було проведено історико-герменевтичний аналіз традиції покривання жінками голови та досліджено релігійні, символічні та культурно-історичні змісти цієї практики. За допомогою глибинних інтерв'ю з вірянками та лідерами церковних громад православної, греко-католицької та різних протестантських церков Львова було проведено дослідження, завдання якого – продемонструвати особливості жіночого покриття голови в цих громадах, відмінності між ним та інтерпретації практик з погляду самих жінок та очільників громад. Вдалося простежити загальні тенденції й відмінності у позиції вірянок Львова щодо покриття голови, простежити та виявити змісти, які вкладаються у цю практику в контексті сучасного Львова. Це дослідження розширило діапазон уявлень про сучасну релігійну культуру у Львові.Item Девід Лінч та Дені Вільньов: особливості кінематографічної репрезентації тексту (на прикладі фільму «Дюна»(2023) Данилюк, Наталія;У бакалаврській роботі розглядається те, як текстуальна основа оприявнюється за допомогою кінематографічного інструментарію і які культурологічні проблеми при цьому актуалізуються. Увагу зосереджено на аналізі особливостей режисури Девіда Лінча та Дені Вільньова щодо осмислення та візуалізації роману Френка Герберта «Дюна». У першому розділі описуються теорія кіно, репрезентація та візуалізація тексту. Другий розділ окреслює особливості стилів режисерів, місце «Дюни» у їхніх професійних кар’єрах та критика й аналіз адаптацій, а втім слугує містком між теоретичним та практичним блоками. В останньому розділі за допомогою вищезгаданих напрацювань застосовується компаративний аналіз щодо двох версій адаптації «Дюни» у 1984 та 2021 роках.Item Дискурс про "складну" та експериментальну академічну музику в пострадянському Львові(2021) Бундзяк, КсеніяУ роботі авторка досліджує та описує те, як розуміються і використовуються поняття складності та експериментальності в академічній музиці представниками головних сучасних музичних інституцій міста. Об’єктом дослідження є дискурс про експериментальну академічну музику, її риси, розвиток, значення, а також про поняття складності і процес формування судження про мистецький твір. Предметом дослідження є висловлювання Тараса Демка, Богдана Сегіна та Остапа Мануляка — представників активних та важливих музичних інституцій і проектів Львова (Львівський будинок камерної та органної музики, Львівська національна філармонія імені Мирослава Скорика, фестивалі «Контрасти», «VOX ELECTRONICA», ансамбль сучасної музики «ConstantY»). Джерело їх висловлювань — інтерв’ю, що проводились особисто при зустрічі та в онлайн-форматі. Розмови зафіксовані та збережені в аудіо форматі.Item Дифузія (пост)конфліктних культур та пошук спільних контекстів між Україною та Південною Кореєю: Hallyu, політика та k-pop(2024) Демич, ОксанаHallyu, або Корейська хвиля – термін, що описує явище стрімкої популярності південнокорейської культури у світі, зокрема поширення музики k-pop та корейських серіалів. Корейська хвиля проникла в Україну на початку 2010-х здебільшого через російськомовний простір. З того часу відбувається дифузія (проникання) корейської культури в українську через так звані «пара-Hallyu послуги та продукти». На ментальних мапах світу українських фанатів Корея знаходиться ближче до України, ніж географічно. Українські шанувальники, переосмислюючи свій досвід в часі повномасштабного вторгнення Росії, чіткіше бачать і розуміють постколоніальні процеси, що відбуваються всередині індустрії корейської популярної культури. Дослідниця вважає, що глибшій дифузії сприяють ці спільні (пост)конфліктні контексти між культурами: досвід окупації, асиміляції, колонізації, питання національної безпеки та оборони, консолідації суспільства, процеси деколонізації та декомунізації. Ці теми можуть стати «мостами» між Україною та Республікою Кореї для розбудови культурної взаємодії.Item Документальна фотографія: оптитка Олександра Глядєлова(2022) Дідула, АннаУ ц й робот розглянуто теорію фотографії («Коротка стор я фотографії» Вальтера Беньяміна, «Про фотографію» Сьюзен Зонтаг, «Camera Lucida» Ролана Барта), зокрема – документальної («Тягар репрезентац ї: есеї про множинн сть фотографії та історії» Джона Теґґа, «Інтерв’ю та Розмови 1951—1998» Картьє-Брессона Анр ). Дослі джено біографічну характеристику українського документаліста Олександра Глядєлова. На приклад однієї фотографії, за схемою анал зу в зуального зображення Джилл ан Роуз, проанал зовано фотопроєкт О. Глядєлова «Зайв ». Відкриття фотографії Глядєлова є значущим для соціальної та мистецької сфер, дискурс аналі зу є відкритим для подальших пошуків.Item Дім після втрати дому: ментальні та фізичні обриси втраченого дому для українських біженців 2022(2023) Гуменна, Мар'янаДипломна робота є частиною проєкту про втрачений дім після початку повномасштабної російсько-української війни в Україні. На прикладі українських біженців, які втратили дім, проаналізовано концепт колективної травми війни, культурної пам'яті, ностальгії, етики та жалоби. Також окреслено концепцію дому, як поєднуються його ментальні та фізичні обриси, який слід залишається «після» його покидання. Застосовуючи метод усної історії, здійснено моє практичне дослідження на п’ятнадцяти зібраних інтерв'ю з українськими біженцями 2022, кожне з яких завершувалося малюнком-рефлексією на розмову. Через інтерв’ю вдалося прослідкувати та довести гіпотезу, що зв'язок людини з втраченим фізичним простором дому таки продовжує існувати через ментальні обриси, що містяться в об’єктах, які біженці забирають із собою з дому під час його покидання.