Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Димид, Михайло | |
dc.contributor.author | Dymyd, Mychajlo | |
dc.date.accessioned | 2016-02-15T09:13:18Z | |
dc.date.available | 2016-02-15T09:13:18Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Димид М. Доктрина і процедура в Українській греко-католицькій церкві / Михайло Димид // Μέτρον. - 2011. - Ч. 7–8. - С. 7-24. | uk |
dc.identifier.uri | http://er.ucu.edu.ua/handle/1/610 | |
dc.description | Доповідь, виголошена 13 квітня 2010 р. на засіданні Українського богословського наукового товариства у Дрогобицькій духовній семінарії блаженних священномучеників Северина, Якима та Віталія, єромонахів дрогобицьких. | uk |
dc.description.abstract | Першенство Римського архиєрея, яке є само по собі добрим, спричинилося до внутрішнього київського роз’єднання, і тим завдало шкоди унікальній ідентичності УГКЦ. Такий феномен названо «розшаруванням колективної особистості Церкви». Він століттями поширюється на всі сфери церковного життя – богослов’я, духовність та правопорядок, і тому УГКЦ мусить визнати реальність такого стану церковного організму. Автор подає ряд пропозицій, щоб відновити початковий потенціал єдиної Церкви, який існував до 1596 року. Автор говорить про ті практичні кроки, які необхідно зробити, щоб реалізувати повноцінний патріярхат, єдине помісне законодавство тощо, а також наголошує на потребі тяглости праці – увазі до того, що зробили попередники, – і розвиткові одної візії Церкви, одної термінології, щоб кожного разу не починати будувати Церкву від себе. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.subject | humanities | uk |
dc.subject | church doctrine | en |
dc.subject | церковна доктрина | uk |
dc.subject | УГКЦ | uk |
dc.subject | UGCC | en |
dc.subject | religion | en |
dc.title | Доктрина і процедура в Українській греко-католицькій церкві | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.status | Опублікований і розповсюджений раніше | uk |
dc.description.abstracten | The article refers to the primacy of the Roman Pontiff, which had a positive impact on, and yet led to the internal separation of the Kyiv Church and thus damaged a unique identity of this Church. This phenomenon is called «splitting of the collective identity of the Church.» It has been spreading through ages in all areas of the Church life, such as theology, spirituality and law, and we should recognize the reality of this status quo of the body of Church. The author presents a number of suggestions, so that the initial potential of the united Church that had existed before 1596 could be restored. Besides the known practical steps to implement such ideas, as a full value patriarchate, one pomisne law etc., the author stresses the need for continuity of work, remembering what the predecessors have done and not denying their decision, but developing one vision of the Church, unified terminology, without starting to build the Church from ourselves. | uk |
dc.relation.source | Μέτρον, журнал з Еклезіології і Церковного Права | uk |