Дослідження становлення педагогіки праці в Республіці Польща: аналіз базових понять

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Когут, Світлана
dc.contributor.author Kohut, Svitlana
dc.date.accessioned 2017-05-18T08:20:41Z
dc.date.available 2017-05-18T08:20:41Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Когут С. Дослідження становлення педагогіки праці в Республіці Польща: аналіз базових понять / Світлана Когут // Педагогічний процес: теорія і практика (серія: педагогіка). - №4 (55). - 2016. - С. 62-67. uk
dc.identifier.issn 2078-1687
dc.identifier.uri http://er.ucu.edu.ua/handle/1/1111
dc.description.abstract Педагогіка праці у Республіці Польща – це відносно самостійна педагогічна субдисципліна, обґрунтована з позиції потреб педагогічної теорії і практики. Вона має чітке теоретико-методологічне підґрунтя, свій категоріальний апарат, є науковою основою педагогічної спеціальності «педагогіка праці»; реалізує міждисциплінарні зв’язки із психологією праці, філософією та медициною праці, антропологією, політичними й економічними науками. Педагогіка праці позиціонує себе як наука, як педагогічна дисципліна і як сфера практичної діяльності. Проаналізовано базові поняття педагогіки праці як педагогічної субдисципліни. Акцентовано на важливості вивчення досвіду польських науковців з огляду на формування спільного поля наукових досліджень, освітньої проектної діяльності в умовах входження України у європейський простір комунікації. uk
dc.language.iso uk uk
dc.publisher Київський університет імені Бориса Грінченка, Благодійний фонд імені Антона Макаренка uk
dc.subject виховання uk
dc.subject людина uk
dc.subject педагогіка праці uk
dc.subject праця uk
dc.subject професійна освіта uk
dc.subject education uk
dc.subject human being uk
dc.subject labour uk
dc.subject pedagogy of labour uk
dc.subject professional education uk
dc.title Дослідження становлення педагогіки праці в Республіці Польща: аналіз базових понять uk
dc.type Article uk
dc.status Опублікований і розповсюджений раніше uk
dc.subject.udc 37.013.8(438)
dc.description.abstracten Pedagogy of labour in Poland is a relatively independent pedagogical sub discipline well-grounded from the position of pedagogical theory and practice needs. It has a distinct theoretical and methodological basement, and its own categorical apparatus. The sub discipline is a scientific base for a pedagogical specialty of “pedagogy of labour”. The research and analysis of the tasks set by modern pedagogy of labour in Poland are extremely important for the educational space of Ukraine from the view of understanding the essence of labour and its concernment for each particular human being and the society in general under the conditions of the market-oriented economy, the influence of the research results on training a human being in a profession and formation of his/her professionally and socially significant qualities. Pedagogy of labour realizes interdisciplinary ties with psychology of labour, philosophy of labour, medicine of labour, anthropology, political and economic sciences. Today pedagogy of labour presents itself as a science, as a pedagogical discipline and a sphere of practical activities. Leading representatives of Polish pedagogy of labour, who have developed its methodological apparatus, are T. Nowacki, Z. Wiatrowski, S. Kwiatkowski, W. Furmanek. The article analyzes basic notions of pedagogy of labour as a pedagogical sub discipline. The Polish scientists consider labour, human being, education to be principal categories of pedagogy of labour. The cogency of terminology research is supported by the fact that the latter plays not only the communicative function, but also content and cognitive ones for the language of each scientific discipline is both the aim of the educational procedures and its instrument. The peculiarity of Polish scientists, researchers of pedagogy of labour, is, as the author mentions, the fact that they consider not economical but humanistic aspects of the professional work to be primary. The humanistic aspects include understanding of labour as an inalienable life value, attitude of a human being to labour, his/her readiness to labour and adaptation to the latter etc. The author also stresses on the importance of the Polish experience for the formation of the common field of scientific research, educational project activities under the conditions of Ukraine’s entering into the European space of communication. uk
dc.relation.source Педагогічний процес: теорія і практика - науковий журнал Київського університету імені Бориса Грніченка uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу

Пошук


Перегляд

Мій обліковий запис