Faculty of Health Sciences | Факультет наук про здоров’я

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/32

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 16
  • Thumbnail Image
    Item
    Щоб кинути курити, розвивайте часову орієнтацію на майбутнє - Результати адаптації «Шкали врахування майбутніх наслідків» українською мовою
    (Тернопільський національний економічний університет, 2017) Сеник, Оксана; Різник, Роман; Горбаль, Ірина
    У статті наведено результати адаптації Шкали врахування майбуніх наслідків (CFC-14) українською мовою. У дослідженні взяли участь 514 осіб віком від 16 до 57 років (M = 22,62, SD = 6,02). За допомогою конфірматорного факторного аналізу та незалежного зовнішнього критерію підтверджено двофакторну структуру Шкали, яка повністю співпадає з факторною структурою оригіналу. Перевірка надійності за допомогою методу тест-ретест показала, що обидві субшкали – «Віддалене майбутнє» та «Близьке майбутнє» – мають високий рівень відтворюваності. Коефіцієнт α-Кронбаха становить 0,68 та 0,73 для шкал «Віддалене майбутнє» та «Близьке майбутнє» відповідно. За допомогою зовнішнього незалежного критерію підтверджено критеріальну валідність Шкали: виявлено, що особи, які не курять, мають вищий показник за шкалою «Віддалене майбутнє» у порівнянні з особами, які курять. Отримані результати дають змогу рекомендувати українську версію Шкали врахування майбутніх наслідків як надійний і валідний психологічний інструмент для дослідження часових орієнтацій особистості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Порівняльний аналіз уявлень молоді та літніх людей про суб’єктивне благополуччя у старості
    (Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2016) Горбаль, Ірина
    У статті проаналізовано роль вікових стереотипів у переживанні щасливої старості. Розкрито особливості уявлень представників молодшого покоління про різні аспекти суб’єктивного благополуччя у пізній дорослості, порівняно із оцінками якості життя самих літніх людей. Встановлено, що образ життя у пізній зрілості для молоді є доволі суперечливим, підкреслюється водночас обмеженість можливостей та ресурсів та зовнішня інтенсивність подій при внутрішній урівноваженості. Порівняно із молоддю, літні люди декларують більшу емоційну насиченість, менше ідеалізують власне життя, відчувають більше життєвих сил для самостійного вирішення проблем, сприймають життя більш пасивним та одноманітним.
  • Thumbnail Image
    Item
    A Brief Evaluation to Identify Level of Satisfaction of Art Therapy with Undergraduate Ukrainian Students
    (Springer, 2017-05-17) Van Lith, Theresa; Bullock, Lindsay; Horbal, Iryna; Lvov, Alexander
    A particular political and social mindset toward mental health support has impacted how and why people seek counseling and therapy in Ukraine. Although a relatively small and developing field, art therapy is beginning to provide a means for assisting cultural and identity development for young adult Ukrainians during a time of civil and political unrest. Cross culturally, art therapy has been found to assist young people in developing a healthy self-concept by providing them with a realistic and less defensive view of themselves and their environment. This paper evaluates the development of art therapy in Ukraine, and examines the practice of art therapy with undergraduate Ukrainian students. First, it details findings from a questionnaire with university students to determine their perception of art therapy. Analysis of these findings resulted in identifying their level of satisfaction toward art therapy, and common reasons why art therapy was sought. Second, the article provides a brief vignette to demonstrate how art therapy was used with undergraduate university students to assist with processing negative memories associated with living under the Soviet era. Finally, the article concludes with a discussion about how to tailor art therapy so that instead of being perceived as a cure it promotes self-care, thereby helping overcome the stigma associated with seeking therapeutic services.
  • Thumbnail Image
    Item
    Політика інклюзивності в католицьких університетах світу
    (2019-03-30) Кобель, Ігор; Kobel, Ihor
    В статті висвітлено результати дослідження стосовно навчання студентів із інвалідністю в католицьких університетах. Це дослідження світового масштабу, в якому взяли участь 103 католицькі університети-члени Міжнародної Федерації католицьких університетів на різних континентах, проведене способом опитування різних груп в навчальних закладах-адміністраторів, працівників, викладачів та студентів з інвалідністю. Дослідження дало змогу оцінити рівень зусиль навчальних закладів щодо забезпечення можливостей для вступу студентів із інвалідністю та різних видів підтримки під час навчання. Аналізувалися фінансова підтримка (наскільки створено умови для максимально незалежного проживання у фінансовому відношенні), академічна (наскільки пристосування в навчальному процесі полегшують навчання та забезпечують доступ до необхідних джерел у доступному форматі, а також допомога викладачів та особистих тьюторів), соціокультурна (наскільки студентам із інвалідністю легко налагоджувати дружні стосунки та брати участь в житті на кампусі в позалекційний час), допомога в повсякденному житті (допомога волонтерів та/або спеціально нанятого допоміжного персоналу), архітектурна безбар’єрність. За результатми дослідження всі університети були згруповані за рівнем досягнутих успіхів у сфері забезпечення прав осіб із інвалідністю на навчання у вищій школі і втіленні концепції універсального дизайну. Вироблено рекомендації для університетів щодо інтенсифікації зусиль щодо забезпечення прав осіб із інвалідністю на здобуття вищої освіти
  • Thumbnail Image
    Item
    Психологічні аспекти задоволеності життям як когнітивного аспекту суб’єктивного благополуччя у літніх чоловіків та жінок
    (Херсонський державний університет, 2014) Горбаль, Ірина; Horbal, Iryna
    У статті проаналізовано особливості соціальних та психологічних корелятів задоволеності життям чоловіків та жінок у пізній дорослості. Виокремлено психологічні профілі задоволеності життям літніх чоловіків та жінок і надано рекомендації щодо їхнього психологічного супроводу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Засоби активізації пізнавальних психічних процесів дитини-читача (на прикладі дитячої публіцистики 20-30-х рр. ХХ ст.)
    (Українська академія друкарства, 2015) Stadnytska, Yulia; Стадницька, Юлія
    Виявлено формування спеціальних засобів для активізації пізнавальних психічних процесів дітей-читачів на шпальтах дитячих часописів. Досліджено ефективні форми системи засобів популяризації знань серед дітей, які згодом увійшли до арсеналу дитячих публіцистів і популяризаторів, і залишаються актуальними до сьогодні, використовувані у створенні текстів української пізнавальної літератури.
  • Thumbnail Image
    Item
    Психологія командотворення: ціннісно-рольовий підхід до формування та розвитку команд
    (2014) Горбунова, Вікторія
    У монографії представлено ціннісно-рольовий підхід у теорії та практиці командотворення, в межах якого розроблено авторську ціннісно-рольову концепцію формування і розвитку команд та низку ціннісно- рольових командотворчих технологій. Парадигмальні межі підходу задані суб’єкто-зорієнтованими теоріями, в яких обстоюється ціннісна унікальність свідомості, а також рольовими теоріями особистості, які ставлять у центр аналізу неповторність рольового репертуару кожної людини та її прагнення до рольової самореалізації. Для науковців та практиків, які стикаються із задачами командотворення у сферах науки, освіти, бізнесу, культури, політики, спорту тощо, а також усіх, хто цікавиться проблемами командного розвитку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи та методологія наукових досліджень у сфері психологічної допомоги
    (2015) Gorbunova, Viktoriia; Горбунова, Вікторія
    У статті здійснюється огляд методологічних вимог до наукових досліджень у сфері психологічної допомоги. Дається короткий екскурс в історію психотерапевтичних досліджень. Вказуються основні дослідницькі стратегії, серед яких – оцінювання "терапевтичного пакету", оцінювання внеску окремих і додаткових втручань в ефективність "терапевтичного пакету", оцінювання ролі окремих параметрів організації психотерапії та самого терапевтичного процесу, оцінювання характеристик клієнта і терапевта, порівняння ефективності окремих підходів. Коротко окреслюються перспективні напрямки досліджень, зокрема аналіз негативних ефектів психотерапії, її медіаторів та механізмів. Описується сучасний стандарт розвідок у сфері психічного здоров’я – експериментальні рандомізовані контрольовані дослідження, а також основні стратегії їх реалізації: нетерапевтичного контролю, порівняння терапевтичних та звичайних умов, порівняння з плацебо, контролю компонентів терапевтичного проекту, комбінації терапевтичних проектів, порівняння з альтернативами. Висвітлюються особливості застосування та базові кроки мета-аналітичних досліджень, зокрема такі, як концептуалізація, збір даних, кодування змінних, статистичний аналіз, мета-аналітичні висновки та узагальнення. Вказується на роль наукових досліджень у регуляції розвитку психотерапевтичної практики. Згадуються окремі наукові об’єднання та центри, які розвивають наукові дослідження у психотерапії.
  • Thumbnail Image
    Item
    Виховання глухого дошкільника: Рефлексії батьків
    (2016-11) Kobel, Ihor; Кобель, Ігор
    В дослідженні проаналізувано досвід групи українських чуючих батьків, які виховують дітей із вадами слуху, а також їх погляди та відношення щодо послуг в існуючій системі корекційно-педагогічної, соціальної та медичної підтримки родини та її дитини з особливими потребами в Україні та їх взаємовідносин із фахівцями, що надають ці послуги і підтримку. Було проаналізовано ступінь висвітлення досліджуваної проблеми у загальній і спеціальній психолого-педагогічній літературі; виявити та вперше описано та досліджено характеристики чуючих батьків та їхдітей з вадами слуху, які навчаються в перших класах шкіл для глухих та слабочуючих; досліджено в ретроспективному плані почуття, поведінку, поступки та думки українських чуючих батьків в період до, під час і після діагнозу глухоти, а також впродовж процесу виховання їх глухої дитини до часу вступу на навчання у школу для глухих; досліджено думки батьків щодо ефективності їх спілкування з дитиною та ставлення батьків до жестової мови; виявлено фактори, які на думку батьків, мають найбільший вплив на процес виховання малолітньої глухої дитинита її розвиток.
  • Thumbnail Image
    Item
    До питання про існування в спільноті глухих двох мов і двох культур
    (2007) Кобель, Ігор; Kobel, Ihor
    В статті досліджено шлях становлення і розвитку жестових мов та їх важливість для успішного функціонування спільнот глухих. Жестова мова показана як найважливіша складова культури глухих. Автор пропагує двомовність (білінгвістичний підхід) як запоруку успішного навчання дітей із вадами слуху.