Kyivan Christianity Publishing Series | Видавнича серія "Київське Християнство"
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/1646
Browse
Item «Дар любові»: куниче (катедратик) у Київській митрополії XIII–XVIII століть(Видавництво УКУ, 2013) Скочиляс, Ігор; Skochylias, IhorНарис розкриває обставини запровадження й практичне застосування в Київській митрополії пастирського податку «куниче» («катедратик»). У добу середньовіччя та в ранньомодерний період цей символічний «дар любові» значною мірою сформував специфічно патерналістичну само свідомість, котра домінувала в середовищі духовенства слов’янсько-візантійського обряду (православних та уніатів) до епохи Просвітництва. Утворена на основі куничого (катедратика) фіскальна система Руської Церкви суттєво впливала на модальність єрархічно-корпоративних взаємин між тогочасним єпископатом і парафіяльним клиром. У роботі також розглядається ширше коло питань, пов’язаних із функціонуванням пастирського податку в різних єпископствах Київської митрополії – канонічна дисципліна, симонійні практики, освітні ініціативи єрархії, матеріальне забезпечення священиків і фінансова спроможність владичих дворів, роль Римської Апостольської столиці та світської державної влади в новочасній модернізації церковних структур тощо.Item Володимирсько-Берестейська єпархія XI–XVIII століть: історичні нариси(2013) Ґіль, Анджей; Ігор, СкочилясІсторичні нариси репрезентують культурно-релігійну традицію двох сусідніх регіонів сучасних Білорусі та України – Берестейщини й Волині. Починаючи з кінця XI ст., ця традиція географічно й інституційно розвивалася в рамках Володимирської єпархії слов’янсько-візантійського обряду, що підпорядковувалася Київській митрополичій катедрі, а в окремі періоди належала до Галицької й Литовської церковних провінцій. Використані в книзі унікальні джерельні матеріали увиразнюють тісну пов’язаність місцевої Східної Церкви (Православної та Унійної) з руським соціумом українсько польсько-білоруського етноконфесійного пограниччя й політичними структурами Галицько-Волинського князівства, Литви та Речі Посполитої.Item Україна на перехресті світів: релігієзнавчі й соціокультурні студії(Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАН України; Видавницво УКУ, 2016) Дашкевич, ЯрославУ збірнику подано 55 статей, розвідок, есеїв і спогадів відомого історика, політвʼязня та громадського діяча, професора Ярослава Дашкевича (1926-2010), що охоплюють широку палітру досліджень у категоріях тяглості української традиції – від східних словʼян (язичництво) до сучасних феноменів доби незалежності. Учений фокусує увагу на генезі й історичному розвитку українського християнства (православні та греко-католики) в тісному взаємозвʼязку з іншими конфесіями і релігіями –монофізитами (вірменами), римо-католиками (поляками, німцями, угорцями і литовцями), а також юдеями, мусульманами і буддистами. Особливістю творчого доробку дослідника є розгляд культурних та релігійних феноменів у глобальному цивілізаційному контексті та водночас у межах ширших процесів державотворення і націотворення в українських землях. Для всіх, хто цікавиться культурною та релігійною історією України.Item Carmelitana у бібліотеках василіянських монастирів Львівської єпархії XVIII століття(Видавництво УКУ, 2017) Альмес, Іван; Almes, IvanItem Зміст [Кирило Транквіліон Ставровецький – проповідник Слова Божого](Український католицький університет, 2017) Криса, Богдана; Сироїд, Дарія; Krysa, Bohdana; Syroyid, DariyaЗбірник статей присвячений богословській, духовній і літературній спадщині видатного монаха-богослова, видавця, проповідника й письменника о. Кирила Транквіліона Ставровецького (†1646), одній з найпомітніших постатей доби культурно-релігійного оновлення в Україні I пол. XVII ст. У міждисциплінарному ключі та в ширшому порівняльному контексті доби раннього бароко, науковці з Німеччини, Польщі й України представляють сучасні дослідницькі підходи до «прочитання» інтелектуального портрету «проповідника слова Божого». Особлива увага авторів зосереджена на таких працях Ставровецького, як Зерцало богословії (1618), Євангеліє учительне (1619) і Перло многоцінне (1646). В основу збірника покладено доповіді, виголошені під час Міжнародної наукової конференції Кирило Транквіліон Ставровецький – проповідник Слова Божого (Львів – Унів, 23–25 квітня 2015 р.).Item Загальна інформація [Свята Тереза від Ісуса і Україна](2017)У збірнику вперше в українській гуманітаристиці представлено різноманітні сторони присутності св. Терези від Ісуса та реформованого з її ініціативи Ордену кармелітів босих в Україні. Зокрема, розглянуто особливості релігійного життя в українських землях у період ранньої модерності, основні аспекти вчення святої та поширення її ідей на сході Європи; проаналізовано традиційну для кармелітів босих іконографію, що збереглась у храмі Святого Архистратига Михаїла у Львові; відображено вплив містики св. Терези на українську літературу; подано головні поетичні твори святої в перекладі українською мовою. Для богословів, істориків, культурологів, літературознавців та всіх, хто цікавиться релігійною історією ранньомодерної доби в Україні й у Європі, а також іспансько українськими зв’язками.Item Київська митрополія і руське культурно-релігійне оновлення останньої чверти XVI – початку XVII століття(2017) Скочиляс, ІгорУ статті розглядаються соціокультурні й релігійні зміни перелому XVI–XVII ст. в інституційному розвитку Київської митрополії та духовному житті православних мирян і клиру Руси-України. Особливу увагу звернено на процеси оновлення (devotio moderna), ініційовані церковними братствами, єпископатом й окремими представниками українсько-білоруської еліти. Далекосяжні зміни, інновації й системні реформи відбувалися в умовах щораз виразнішої конфесіоналізації різних сфер публічного й приватного життя руської етноконфесійної спільноти.Item Свята Тереза Авільська і українська література(Видавництво УКУ, 2017) Пронкевич, Олександр; Pronkevich, OleksandrItem Загальна інформація [Кирило Транквіліон Ставровецький – проповідник Слова Божого](Український католицький університет, 2017) Криса, Богдана; Сироїд, Дарія; Krysa, Bohdana; Syroyid, DariyaЗбірник статей присвячений богословській, духовній і літературній спадщині видатного монаха-богослова, видавця, проповідника й письменника о. Кирила Транквіліона Ставровецького (†1646), одній з найпомітніших постатей доби культурно-релігійного оновлення в Україні I пол. XVII ст. У міждисциплінарному ключі та в ширшому порівняльному контексті доби раннього бароко, науковці з Німеччини, Польщі й України представляють сучасні дослідницькі підходи до «прочитання» інтелектуального портрету «проповідника слова Божого». Особлива увага авторів зосереджена на таких працях Ставровецького, як Зерцало богословії (1618), Євангеліє учительне (1619) і Перло многоцінне (1646). В основу збірника покладено доповіді, виголошені під час Міжнародної наукової конференції Кирило Транквіліон Ставровецький – проповідник Слова Божого (Львів – Унів, 23–25 квітня 2015 р.).Item Традиційні теми повчань для священиків у Євангелії учительному Кирила Транквіліона Ставровецького – континуація і зміна(Український католицький університет, 2017) Новак, Аліція З.; Nowak, Alicja Z.Євангеліє учительне Кирила Транквіліона Ставровецького стало значним внеском у реформування Церкви XVII ст. У статті показано, що проповідник, закликаючи до інтелектуального, дисциплінарного й етичного оновлення, зачіпав низку тем, які до того часу (і надалі) були предметом єрарших повчань (м. ин. синодальних і хіротонії), адресованих священикам. Одначе мораліст акценти розставляє инакше, ніж його попередники: торкаючись етичної проблематики, міцно пов’язує її з проблемою священичого навчання. Такі підходи можна помітити в пізніших повчаннях для священиків.Item Бог і Його творіння в Кирила Транквіліона(Український католицький університет, 2017) Трунте, Гартмут; Trunte, HartmutЦя публікація – частина дослідження Гартмута Н. Трунте, присвяченого Перлу многоцінному (2 томи: видання тексту і науковий коментар; тут – V розділ, без останнього, третього, підрозділу «Вчення про світ»). Дослідник присвячує увагу з’ясуванню джерел богослов’я, зокрема розумінню авторитету Святого Письма, впливам західної та східної традиції на формування теологічних поглядів Кирила Транквіліона Ставровецького.Item Машкара співця Пісні вдячної при банькетах панських(Український католицький університет, 2017) Федорак, Назар; Fedorak, NazarНа основі аналізу композиції віршової частини збірки Кирила Транквіліона Ставровецького Перло многоцінне, а також тексту вірша «Лѣкарство… роскошникомъ того свѣта … правдивое» («Пѣснь вдячнаѧ при банкетах панских») у статті зроблено висновок про те, що умовним виконавцем цього вірша, за задумом автора, ймовірно, варто вважати узагальнену постать блазня. Лише при такому прочитанні можна пояснити логічний зв’язок між назвою вірша та його умовним підзаголовком.Item Рукописні джерела про життя і діяльність Кирила Транквіліона Ставровецького у фондах Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника(2017) Кольбух, Марія; Kolbukh, MariyaПодано огляд тих рукописних джерел до життя і творчої спадщини Кирила Транквіліона Ставровецького, які зберігаються у фондах Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника. Встановлено, що окремі твори, авторство яких при писували Кирилові Ставровецькому, належать иншим визначним діячам кін. XVI – І пол. XVII cт.: Кирилу Замойському та Кирилові Костянтинівському.Item Амбівалентність хреста: концепт двох любовей у пасійній проповіді Кирила Транквіліона Ставровецького(Український католицький університет, 2017) Максимчук, Ольга; Maksymchuk, OlhaУ статті розглянуто образ хреста, представлений у проповіді Поученіє пятоє о страстєх Господних зі збірника Євангеліє учительне Кирила Транквіліона Ставровецького. Виявлено залежність потрактування образу від західних джерел і від апокрифічної спадщини. Простежено апелювання автора до релігійних практик розважань над страстями Христовими. Помічено текстологічні паралелі в різних творах Кирила Транквіліона Ставровецького, що свідчить про метатекстуальність його письма.Item Апокрифічний код українського письменства(Український католицький університет, 2017) Мельник, ЯрославаКнигу присвячено осмисленню апокрифічного інтертексту української літератури. Крізь призму прочитання великого корпусу текстів українських книжників різних епох висвітлено процес входження апокрифів в український духовний простір, національну рецептивну модель «таємних» книг, книжний і релігійний характер української літератури.Item Перло многоцінне Кирила Транквіліона Ставровецького як феномен української барокової релігійної культури(Український католицький університет, 2017) Ісіченко, Ігор архиєпископ; Isichenko, Ihor archbishopКонцепцію збірки «Перло многоцѣнноє» Кирила Транквіліона Ставровецького розглянуто з перспективи вербалізації містичного досвіду автора, коли творчість стає сумірною з дорогою духовного зростання, з визнанням Христових таїнств, із потребою діялогу з Богом, із перебуванням у світлі Небесної премудрости. Сотеріологічний вимір написаного та промовленого слова розкрито через ключову метафору многоцінної перлини, що народжується в людському серці благодаттю Святого Духа. Таким чином, аналіз цієї збірки дає підстави сприймати її як місткий образ релігійної барокової культури, що органічно входить до поліконфесійного европейського цивілізаційного простору.Item Тема покаяння в Євангелії учительному та в Зерцалі богословії Кирила Транквіліона Ставровецького(Український католицький університет, 2017) Чупа о., Олег; Chupa, Oleh revУ статті розглянуто особливості розкриття теми покаяння у творах Кирила Транквіліона Ставровецького Євангеліє учительне та Зерцало богословії. Мета проповідей Кирила – донести до кожного християнина те, що покаяння відкриває перед людиною двері Царства Божого і рятує від вічної смерти. Справжнє навернення передбачає кілька етапів, а завершується сповіддю і Святим Причастям. Плодом покаяння є зміна життєвих принципів: викорінення злих звичаїв, а чинення натомість добрих діл.Item Агіологія Кирила Транквіліона Ставровецького(Український католицький університет, 2017) Сироїд, Дарія; Syroyid, DariyaСтаттю присвячено своєрідній агіології – вченню про святих, – яку Кирило Транквіліон Ставровецький розгортав у своїх трьох книгах. Серед них особливе місце займає Євангеліє учительне, де загальну прославу святих ликів (мучеників, преподобних, богословців та ин.) поєднано зі згадками про конкретних святих і окремими прикладами з їхнього життя. Зроблено спробу простежити і пояснити основні тенденції вибору імен святих і наративні особливості розповідей про них.Item Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті(Український католицький університет, 2017) Яременко, Максим; Yaremenko, MaxymУ монографії досліджено процес поступового перетворення у XVIII ст. Київської православної митрополії на частину уніфікованої й дисциплінованої імперської синодальної Церкви. Автор докладно розглядає реалізацію інкорпораційної політики петербурзького Синоду на вищому доктринальному (уніфікація богослужбових текстів) та парафіяльному (впорядкування церковних практик та дисциплінування вірян) рівнях. Окремо з’ясовано вплив мирян на священиків та їхню роль у запровадженні нових еклезіальних практик у парафіях Гетьманщини. На особливу увагу заслуговує аналіз помітних змін у позиціонуванні й самоакцептації київської духовної еліти як своєрідної відповіді на російську політику уніфікації. Попри зміну юрисдикційного підпорядкування наприкінці XVII ст., Київська митрополія принаймні ще одне століття продовжувала залишатися складовою світу київського християнства.Item Cyryl Trankwillion Stawrowiecki w dialogu z Europą(Український католицький університет, 2017) Kuczyńska, MarzannaСтаттю присвячено проповідницькій і богословській творчості Кирила Транквіліона Ставровецького, метою якої була віднова Церкви та культури Руси в межах Речи Посполитої. Його діяльність припадає на поч. XVII ст., коли на руських землях інтенсифікувався процес культурної революції (період Ренесансу), а Середньовіччя дедалі помітніше поступалося Новому часу. Основною рисою творчости Кирила Ставровецького був копроміс між східною та західною культурами. Добре знаючи обидві культурні традиції, письменник сприймав кожну раціонально, шукав найкращого з можливих рішень для досягнення поставленої мети; провадив діялог із усіма літературними та релігійними здобутками його епохи разом із їхніми системами цінностей, іноді тільки по-иншому віддзеркаленими; палко пропаґував культурне оновлення, заперечуючи чернечу концепцію культури; на перше місце ставив завжди рідну традицію, а зі західної адаптував тільки те, що сприяло динамізації східної модели.