Institutes | Інститути
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/36
Browse
Item Pacem in terris(1963)Енцикліка Папи Івана XXIII про встановлення миру між усіма народами в істині, справедливості, любові та свободіItem The Majdan vs. Utilitarianism: Reflecting on Emerging Moral Patterns in Ukraine(2006) Turchynovskyy, VolodymyrАвтор аналізує моральні підвалини Помаранчевої революції в Україні, щоб довести, що її учасники мотивувались не просто жагою індивідуального суспільно-економічного чи політичного добробуту в утилітарному значенні. Автор аналізує утилітаризм у вченнях таких мислителів як Томас Нагель, Пітер Сінгер, Джон Стюарт Мілл, Чарльз Тейлор, Фрідріх Ніцше, Макс Шелер та папа Іван Павло ІІ для того, щоб показати, що те, що сталося на майдані в Києві під час Помаранчевої революції насправді не є утилітаризмом, а радше “сейсмічною зміною геополітичного масштабу”, коли українці, виявляючи нову духовну зрілість, скористались своєю багатовистражданою свободою, щоб відкинути політичну корупцію та опротестувати фальшиві вибори. Вони виступають як громада, яку об’єднують вищі цінності любові та самопожертви та визнання того, що трансцендентна гідність людської особи та захист людських прав повинні бути основою для справжньої культури життя.Item «Образ сили духу»: греко-католицьке духовенство Львівської архиєпархії після Другої світової війни і проблема персоніфікації релігійних переконань та ідентичності.(2007) Hurkina, Svitlana; Гуркіна, СвітланаItem Дві долі: греко-католицьке духовенство і радянська влада(Схід/Захід : історико-культурологічний збірник. – Вип. 11–12. Спеціальне видання: Усна історія в сучасних соціально-гуманітарних студіях: теорія і практика досліджень / [ред. В. Кравченко, Г. Грінченко]. – Харків : ТОВ «НТМТ», 2008., 2008) Гуркіна, Світлана; Hurkina, SvitlanaУ цьому невеликому дослідженні ставимо низку запитань стосовно взаємин між греко-католицьким духовенством, яке мало значний авторитет і вплив серед місцевого українського населення Галичини, та радянською владою, а саме: чи позначилася зміна політичної ситуації в Галичині після першого тимчасового (вересень 1939 — червень1941 р.) і другого (липень 1944 р.) приходу радянської влади на світогляді священиків? Як вони сприйняли нову владу та офіційну ліквідацію своєї Церкви через інспіроване радянськими спецслужбами і проголошене на т. зв. «Львівському соборі» 1946 р. возз’єднання з Російською Православною Церквою? Наскільки життя у радянській державі позначилося на їхній долі і на їхньому душпастирстві? Чи вдалося владі перевиховати і зробити греко-католицьких священиків радянськими людьми? У чому проявлялося їхнє пристосування до системи й нового радянського способу життя і якими були вияви опору? Основними джерелами дослідження є два аудіоінтерв’ю з греко-католицькими священиками, висвяченими у міжвоєнний період, — о. Володимиром Сеньківським та і о. Олександром Буцем-Бодревичем. Інтерв’ю проводилися в межах проекту «Образ сили духу: усна історія підпільного життя Української Греко-Католицької Церкви, 1946–1989» і зберігаються в Архіві Інституту Історії Церкви.Item Архимандрит Климентій Шептицький у 1944–1947 рр.: маловивчені сторінки життя 1944–1947 рр.(2010) Hurkina, Svitlana; Hurkina, SvitlanaАвтор розглядає три аспекти діяльності архімандрита монастирів Студитського уставу Климентія Шептицького у 1944–1947 рр., спрямо - вані на збереження Греко-католицької церкви в умовах радянської влади: 1) поїздку в складі офіційної делегації УГКЦ до Києва і Москви у грудні 1944 р., 2) старання по збереженню УГКЦ після арешту єрархії, та 3) мотивування спроб нав’язання контактів із Проводом ОУН.Item Legalization of the UGCC in the Light of Relations between the Greek Catholics and the Soviet Authority in Years 1988 - 1989(2010) Bublyk, Taras; Бублик, ТарасPríspevok sa zaoberá problémom legalizácie Ukrajinskej gréckokato-líckej cirkvi (UGKC). Autor opisuje vzťahy medzi gréckokatolíckymi ve-riacimi a sovietskymi mocenskými orgánmi v rokoch 1988 - 1989. Analyzuje postoje sovietskych predstaviteľov na rôznych úrovniach (miestnej aj národnej) k legalizácii UGKC. Autor vyzdvihuje fakt, že tieto vzťahy bývali rozporuplné a pohybovali sa medzi úplným popretím práva na jej existenciu a pochopením nevyhnutnosti uznať, ba dokonca tajne asistovať v procese jej legalizácie. Taktiež analyzuje oficiálne Vyhlásenie Rady pre náboženské otázky pri Výbore ministrov ZSSR, na základe ktorého mali gréckokatolícki veriaci právo založiť a zaregistrovať svoju komunitu. Ig- norovalo ale otázku hierarchie v rámci gréckokatolíckej cirkvi, uznanie nezákonnosti rezolúcie ľvovského soboru v roku 1946, rehabilitáciu cirkvi ako inštitúcie (a navrátenie znárodneného majetku) a nedefinovalo roz-sah tejto iniciatívy. Na druhej strane bolo ale oficiálne vyhlásenie veľmi dôležité pre legalizáciu UGKC, pretože umožnilo gréckokatolíkom obno-viť infraštruktúru svojej cirkvi.Item Kyivan Notation as a local Variant of the linear notation in Ukraine(2011) Yasinovskyii, YuriiItem Візантійська гимнографія і церковна монодія в українській рецепції ранньомодерного часу(Львів : Поліграфічний центр Вид-ва Львівської політехніки, 2011) Ясіновський, ЮрійПропонована Читачеві праця є першою спробою в українській історіографії прослідкувати формування наукових уявлень про візантійську гимнографію і церковну монодію. Осмислюються нові погляди на слов’янські переклади; окреслюється реперутар найдавніших слов’яно-руських літургійних книг, зокрема, нотованих. Досліджується нотолініний Ірмолой ранньомодерного часу як новий етап розвитку візантійської спадщини. Наголошується спадкоємність і визначаються оригінальні риси цієї пам’ятки — зосередження основного півчого репертуару в одній літургійній книзі і запис музичних текстів київською п’ятилінійною нотою. Праця спирається на майже вичерпне коло джерел, яке охоплює понад тисячу рукописів і покриває всю територію українського етносу, а також включає аналогічні білоруські пам’ятки.Item IIECI: Basing Our Work on Humility, Gratitude and Gift(2013) Turchynovskyy, VolodymyrItem The Response of Ukrainian Greek-Catholics to the Soviet State's Liquidation and Persecution of their Church: 1945-1989(George Fox University, Occasional Papers on Religion in Eastern Europe, 2014) Hurkina, Svitlana; Гуркіна, СвітланаItem Українська церковна монодія в музично-аналітичному дискурсі(Львів : Поліграфічний центр Вид-ва Львівської політехніки, 2014) Ясіновський, ЮрійПропонуємо Читачеві нашу ранню ще не публіковану працю 1975 року, яка складала третій розділ дисертаційного дослідження. Провідною темою є осмислення музично-стильової сутности української церковної монодії за нотолінійними ірмологіонами XVI–XVII ст. на основі аналітичних спостережень.Item Преподобна мати Йосафата: зразок служіння Богу, Церкві та українському суспільству, покровителька соціальних педагогів УКУ(2014) Ciupa, Luiza; Цюпа, с. ЛуїзаВисвітлено життєвий шлях Михайлини Гордашевської, її покликання до творення нового згромадження (Блаженної Матері Йосафати); розглянуто основні віхи діяльності та багатогранні аспекти служіння, навчання і виховання дітей, молоді і старших, медична і духовна допомога хворим. Наголошується на важливості її прикладу служіння для педагогів, а передовсім – для соціальних педагогів, у місії виховання молодого покоління та християнського служіння в суспільстві. Також акцентовано на необхідності введення спеціальності «Християнська педагогіка» у вищих навчальних закладах.Item Структурна організація піснеспівів церковної монодії на основі порівняльного аналізу візантійської, слов'яно-руської та київської нотацій(ФОП Тетюк Т. В., 2015) Качмар, МаріяУ дисертації розглядаються основні принципи музичного розвитку піснеспівів, які розкрито через структурний аналіз мелодичної складової піснеспівів. Виявлено повторність на різних масштабно-тематичних рівнях. У роботі вперше бґрунтовано використання методу семіологічного аналізу для вивчення музичної форми піснеспівів сакральної монодії східного обряду. Аналізуючи основні жанри — ірмос і стихиру, за матеріалами українських нотолінійних ірмологіонів знайдено характерні повторні фраґменти та зроблено порівняння з їх відповідниками в невменній системі. Відзначено наявність спільних ознак та збереження тотожних контурів музичної форми в різних нотаційних системах за виявленою збіжністю послідовностей знаків ідентичного призначення від візантійського зразка через слов’янську музику до українських ірмологіонів ранньомодерної доби. Слов’янський невменний матеріал тісніше споріднений з лінійними записами, особливо у порівнянні повторності знаково-звукових комплексів. Візантійські невменні записи часто виявляють інші комбінації графічних форм, що свідчить про певну творчу еволюцію слов’янської церковної монодії.Item Духовенство Перемиської єпархії та Апостольської адміністрації Лемківщини(Видавництво Українського католицького університету, 2015) Prach, Boguslaw Antoni; Прах, Богуслав АнтонійПраця о. Богдана (Богуслава Антонія) Праха присвячена історії Перемиської єпархії й Апостольської адміністрації Лемківщини в буремний і трагічний період 1939-1989 рр., у який Церква пережила воєнне лихоліття, радянські, німецькі та польські репресії й урешті насильну ліквідацію, ув’язнення, заслання та депортації духовенства і вірних. Спираючись на обширний архівний матеріял і численні інтерв’ю з очевидцями подій та родичами репресованих, автор відтворює життєвий та душпастирський шлях, а часто й мучеництво та ісповідництво віри єпископів і священиків, а також представників чернецтва. Крім того з’ясовано долю вихованців Перемиської духовної семінарії в останні роки її існування. Перший том містить ґрунтовне аналітичне дослідження та стислі біографічні довідки про більш як дев’ятсот священнослужителів і семінаристів.Item Музично-поетичний вимір піснеспівів вечірні (на матеріалі українських ірмологіонів XVI–XVIII ст.)(ФОП Тетюк Т. В., 2016) Тесля, ТетянаУ дисертаційному дослідженні розглядається важливий чин візантійського обряду вечірнє богослужіння, зміст якого розкриває таїнства християнського вчення. Структура вечірні була повністю адаптована в Києворуський період, і вже відтоді вибрані піснеспіви цієї служби входять до національних рукописних літургійних збірників. Важливо відзначити, що репертуар вечірні за Типіконом Дольницького (ХІХ ст.) свідчить про збереження основного змісту і послідувань піснеспівів вечірні від часів прийняття Україною християнства. З упровадженням в Україні п’ятилінійного типу запису (XVI ст.) виникають нотовані ірмологіони, репертуар яких охопив найбільш уживані й найяскравіші літургійні піснеспіви в точному прочитанні. На цій основі простежено процес фіксації жанрів вечірні в українських ірмологіонах XVI–XVIIІ ст., здійснено їх класифікацію в контексті цілісної структури вечірнього богослужіння. Виокремлено репертуар змінних незмінних циклів, які творять певний змістовий каркас служби, представлений у жанровому різноманітті: від стислого прокимена до мелодично розлогого догматика.Item Літургічний контекст піснеспівів Воскресної Утрені (на матеріалі українських ірмологіонів XVII–XVIII ст.).(ФОП Тетюк Т. В., 2017) Юсипів, НаталіяУ дисертації здійснено історичний огляд основних етапів розвитку ранішнього богослужіння у візантійській традиції на прикладi утрені, основою якої є прослава таїнства Воскресіння Христового. Вивляємо чисельний репертуар утрені у пам’ятках Києворуської і ранньомодерної доби: у богослужбових книгах, нотованих збірниках. До цього списку також залучено огляд уставів аж до утвердження послідувань утрені у типіконі о. І. Дольницького (ХІХ ст.). Завдяки впровадженню в Україні наприкінці XVI ст. лінійного нотопису виникли новаторські літургійні збірники – нотолінійні ірмологіони, в яких зафіксовано найуживаніший півчий репертуар у точному прочитанні. Для детального аналізу відібрано зразки змінних і незмінних піснеспівів, які найчастіше фіксуються в ірмологіонах і представляють різні типи мелосу. В процесі дослідження відзначено літургічний контекст піснеспівів утрені, який підкреслюється музичними засобами: гнучкістю мелізматичного викладу, метроритмічними та ладово-інтонаційними засобами, комбінаторикою поспівкового матеріалу. Музичний аналіз вибраних жанрів утрені виявляє також зв’язок із мелосом візантійських церковних піснеспівів. Порівнюючи вибрані ірмолойні піснеспіви утрені із зразками пізнішої доби, виявляємо їх подібність, але, водночас, і спрощення мелодики. Водночас відзначаємо тісний зв’язок форми і мистецького наповнення піснеспівів із богословським змістом. Сукупність дії цих чинників надає напівам утрені гармонійності та естетичної досконалості.Item Григоріанський хорал у сучасному науковому дискурсі : історія, теорія, практика(ФОП Тетюк Т. В., 2017) Загнітко, КатеринаУ дисертації розглянуто григоріанський хорал в контексті літургійномистецького змісту, виконавської інтерпретації і сучасного музично-теоретичного дискурсу. Цілісно представлено історію розвитку західної монодії впродовж середньовічного періоду з подальшою еволюцією цього явища у наступні століття. Досліджено різноманітні форми, локальні різновиди і хронологічні виміри західної невменної нотації. В цьому важливим методом є порівняння різних нотаційних систем на основі рукописів різного територіального походження, зокрема львівських, які є цінним джерельним матеріалом. Аналіз мелодичного прочитання невменного запису виявляє присутність елементів сучасної музичної теорії, зокрема, звуковисотної та ритмічної складових, що зумовило активну наукову полеміку, зосереджену довкола вивчення специфіки ладо-ритмічної компоненти західної монодії. Досліджено новий напрямок аналізу західної монодії – григоріанської семіології, розробленої о. Еженом Кардіном у середині ХХ ст. Аналітичні спостереження і висновки школи Кардіна стимулюють відновлення давніх форм і використовуються у виконавській практиці, про що свідчать десятки вокальних ансамблів різних національних шкілItem Богородична гимнографія у вимірах духовної культури України XI–XVII століть.(ФОП Тетюк Т. В., 2017) Сиротинська, НаталіяУ дисертації досліджено шляхи формування і розвитку богородичної гимнографії як явища духовної культури України. В контексті гуманітарного міждисциплінарного дискурсу розглядаються засади інтегрування богородичної гимнографії у площину українського культурного простору XI–XVII століть, зокрема, у складі літургійних книг, нотолінійних ірмологіонів, а також пам’яток давньої української літератури. В цьому контексті богородичну гимнографію відзначено не лише як ключ до розуміння змісту національної культури, але як символ спадкоємності епох і повноцінного партнерства у європейському культурному ареалі. Виявлено, що синкретична складова жанрів богородичної гимнографії є підставою складної композиційної структури, що містить такі складові: літургічну, яка визначає зміст і функції в богослужінні; лінгвістичну, з її риторичними законами композиції, а також музичну. Остання підпорядковується богословському змісту, що розставляє відповідні акценти, проте демонструє виразну логіку розвитку, що проявляється в різних аспектах – у змінності мелодизованої силабіки на розлогу орнаментику, чергуванні ритмічного дрібнення й ущільненні тривалостей, стрункості метричних схем, мінливості ладового забарвлення, змінності звуковисотної лінії, градаціях темпу й динаміки.Item “To avert possible abuses”: Ukrainian Greek-Catholic Church’s teaching on government election(University of Pardubice, 2017) Moroz, Volodymyr