2019 (вип. 3)

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/2626

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Thumbnail Image
    Item
    [Титульна] Наукові записки УКУ. – 2019. – Історія, вип. 3.
    (Український Католицький Університет, 2019)
  • Thumbnail Image
    Item
    [Зміст] Наукові записки УКУ. – 2019. – Історія, вип. 3.
    (Український Католицький Університет, 2019)
  • Thumbnail Image
    Item
    [Від редколегії] Наукові записки УКУ. – 2019. – Історія, вип. 3.
    (Український Католицький Університет, 2019)
  • Thumbnail Image
    Item
    Слобідська Україна у символічній географії Російської імперії (60–90-ті роки XVIII століття)
    (Український Католицький Університет, 2019) Sklokin, Volodmyr; Склокін, Володимир
    Ця стаття зосереджується на змінах у представленні Слобідських полків та їхніх мешканців у символічній географії Російської імперії у 60-90-х роках XVIII cт., тобто у період, коли цей регіон втратив свій автономний статус (1765) і відбувалась його інтенсивна інтеграція до політичного, соціального і культурного простору імперії. Мій аналіз демонструє, що в останній третині XVIII cт. панівним був погляд на Слобідську Україну як на складову європейської, тобто цивілізованої, частини Російської імперії. Водночас Слобідську Україну уявляли як частину ширшого простору - Малоросії, або України, асоціювали з прикордонням і вольністю, але також з плодючим чорноземом та винокурінням, а столичне місто регіону - Харків вважали важливим освітнім центром. У 80-90-х роках XVIII ст., коли імперія успішно підкорює причорноморські степи і Крим, робляться перші кроки у напрямку вписування Слобідської України до простору Південної Росії, який починає у цей час наповнюватись новим історичним та культурним змістом.
  • Thumbnail Image
    Item
    У пошуках себе: як конструювали ідентичність українські інтелектуали в Російській імперії другої половини ХІХ ст.
    (Український Католицький Університет, 2019) Gaukhman, Mykhaylo; Гаухман, Михайло
    Стаття присвячена проблемі конструювання персональної та національної ідентичності відомими українськими (українсько-російськими) інтелектуалами від середини до кінця ХІХ ст. В імперському суспільстві ідентичність освічених неросіян була множинною, включала як імперську / загальноросій- ську, так і місцеву / етнонаціональну лояльність. Українським інтелектуалам доводилося працювати над своєю ідентичністю у російському літературо- центричному просторі. Процес конструювання цієї ідентичності проаналізований на матеріалі особистих і публічних текстів Миколи Гоголя, Пантелеймона Куліша, Миколи Костомарова, Володимира Антоновича, Михайла Драгоманова і Бориса Грінченка, а також досліджень життя і творчості Тараса Шевченка.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дмитро Донцов і «Заграва» (1923–1924)
    (Український Католицький Університет, 2019) Zaitsev, Oleksandr; Зайцев, Олександр
    Часопис «Заграва» зіграв важливу роль як у історії українського націоналізму, започаткувавши виокремлення його найбільш радикального напряму, так і в долі головного ідеолога цього напряму - Дмитра Донцова. У статті розглянуто публіцистику Донцова на сторінках часопису, а також спроби спецслужб СРСР і Польщі використати «Заграву» у своїх цілях. Загроза депортації і тиск польської поліції та військової розвідки змусили Донцова взяти на себе зобов’язання лояльності й надалі уникати прямої участі в політиці. Від 1924 р. він зосередився на ролі публічного інтелектуала й ідеолога нового націоналізму.
  • Thumbnail Image
    Item
    Іван Лисяк-Рудницький: становлення історика, 1919–1937
    (Український Католицький Університет, 2019) Hrytsak, Yaroslav; Грицак, Ярослав
    Стаття аналізує формування світогляду молодого Івана Лисяка-Рудницько- го (1919-1984). Аналіз проводиться на основі недавно знайдених щоденників за 1931-1937р. Вказується, зокрема, що деякі з головних ідей його історичної есеїстики, як-от намагання синтезувати в українській історії Захід і Схід, сформувалися вже у підлітковому віці. Тільки вони були сформовані не так у відповідь на політичні реалії чи під впливом історичних праць, як з інтенсивного читання художньої літератури.
  • Thumbnail Image
    Item
    Світ(ло) в темряві. Загадки рукописів
    (Український Католицький Університет, 2019) Hnatiuk, Ola; Гнатюк, Оля
    Історія порятунку групи євреїв у каналізації Львова знайшла віддзеркалення у мемуарах вцілілих, у літературі нон-фікшн та в художній, а також у кіно. Особливу увагу присвячено двом найменш відомим книжкам: «Світло в темряві» російського радянського письменника Владіміра Бєляєва та «Світ у темряві» Іґнаци Хіґера. Порівняльний аналіз цих двох текстів має на меті пояснити загадку їх виникнення та схожості. Шляхи авторів цих текстів перетнулися, але їхні долі та обрії були зовсім не схожими.
  • Thumbnail Image
    Item
    Микола Ковальський та його школа у Дніпропетровському університеті 1970–1980-х років: сторінки історії української радянської історіографії
    (Український Католицький Університет, 2019) Portnov, Andrii; Портнов, Андрій; Portnova, Tatiana; Портнова, Тетяна
    В історичній науці 1970-1980-х років особлива роль належала Дніпропетровському державному університетові й так званій «школі Ковальського», яка досліджувала джерела ранньомодерної історії України і до якої належать такі науковці, як Юрій Мицик, Сергій Плохій, Ганна Швидько та інші. Микола Ковальський, який народився у міжвоєнній Польщі, закінчив повоєнний Львівський університет і захистив кандидатську дисертацію у Львові й докторську - у Москві, спромігся не лише пережити декілька змін влади та ідеологій, а й стати лідером чи не єдиної в Радянській Україні історичної школи. Істотною рисою школи Ковальського було те, що вона постала й розвинулася в університеті, підпорядкованому безпосередньо Москві, а не республіканському міністерству в Києві. У цій статті ми аналізуємо контекст і показуємо зв’язок між розвитком історичних досліджень та особливим статусом «закритого міста»; реконструюємо стосунки в трикутнику Дніпропетровськ - Київ - Москва як приклад стосунків «центру і периферії» в радянській історіографії; висвітлюємо потенціал та обмеження джерелознавства як різновиду «ідеології професіоналізму» в українському контексті; описуємо, що сталося зі школою Ковальського після скасування «закритого» статусу Дніпропетровська та розпаду СРСР.
  • Thumbnail Image
    Item
    Імпорт західних теорій і методів в українську історіографію: причини, шляхи, середовища, вплив, перспективи
    (Український Католицький Університет, 2019) Adadurov, Vadym; Ададуров, Вадим
    Досліджуються - із застосуванням концепції технологічних циклів (хвиль Кондратьєва) - процеси теоретичного і методологічного осучаснення української історіографії протягом останніх 25 років. Розглядається вплив ідейних трансферів із західних історичних середовищ, їх головні шляхи, типи та роль у формуванні міждисциплінарних досліджень як на базі окремих інституцій, так і через мережевий обмін між науковцями. Аналізуються причини успішності/ неуспішності поширення певних дослідницьких напрямків, тем і питань, а також подається загальна оцінка перспектив вестернізації історіографічного поля.