Статті

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/983

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    «Промовляючи невимовне»: конструктивістські теорії феномену релігійного навернення
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2018) Миронович, Дмитро; Myronovych, Dmytro
    Стаття присвячена розгляду особливостей конструктивістських підходів до аналізу феномену релігійного навернення. Поява відзначених підходів пов’язана з лінгвістичним поворотом в соціології та спробою поглянути на досвід конверсії і його наративізацію, як особливу форму комунікативної поведінки, в межах якої головну конституюючу роль у змінах особистості відіграють мовні та дискурсивні практики. Початок досліджень конверсійних наративів пов'язаний із статтею Д.Сноу і Р.Махалека, в якій вони запропонували підходити до розгляду процесу навернення як до змін в «дискурсивному всесвіті». Ці зміни в риториці та мовленнєвих практиках дозволяють наверненому засвоїти нову картину світу та виступають емпіричними індикаторами, які дозволяють зафіксувати подію навернення. У 1987 році К.Степлс та А.Маус запропонували власну теорію конверсії, яка також фокусується на ролі мови у цьому процесі. Якщо Д.Сноу і Р.Махалек розглядали зміни в риториці та інших мовленнєвих практиках як об’єктивні індикатори змін у свідомості наверненого, то К.Степлс та А.Маус пропонують підходити до цих змін як до механізму за допомогою якого конституюється сам досвід навернення. У 1993 році П.Стромберг спробував об’єднати наявні конструктивістські теорії релігійного навернення в межах власної концепції. Він визначає конверсію як процес формування нової ідентичності і конституювання нової реальності, яка втілюється в мові та дискурсивній природі конверсійного наративу. В межах розглянутих конструктивістських підходів вербалізація досвіду навернення постає як особлива форма автобіографічних наративів, які розгортаються навколо центральної події, якою виступає досвід навернення. Лінгвістичні зміни, включені в наратив, виступають своєрідними маркерами прийняття індивідом нової ідеології. З іншого боку, розповідь та переказ історії навернення стають перформативним ритуалом, що не лише оформлює особистий досвід, але й обумовлює ті зміни, що відбуваються з конвертитом.
  • Thumbnail Image
    Item
    Релігійний капітал: теоретичні підходи та особливості операціоналізації.
    (Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2013) Myronovych, Dmytro; Миронович, Дмитро
    У статті розглянуто основні положення концепції релігійного капіталу та теорії раціонального вибору. Запозичуючи економічну перспективу й термінологію, автори теорії раціонального вибору Л. Іанаконне, Р. Старк і Р. Фінк, розвивають новий підхід до аналізу релігійної участі. Розгляд релігійного участі та практик у руслі інструментальної раціональності відрізняється від наявних у межах теорії секуляризації уявлень щодо релігійної свідомості як ірраціональної або, принаймні, нераціональної. Запропонований підхід дає можливість пояснювати закономірності конфесійної мобільності, міжрелігійних шлюбів, зміни релігійної приналежності тощо.
  • Thumbnail Image
    Item
    Narrativization of religious conversion experience in the environment of Evangelical Protestantism in Ukraine
    (Katedra Socjologii Polityki i Moralności IS UŁ, 2015) Myronovych, Dmytro; Миронович, Дмитро
    В статті в перспективі інтерпретативного підходу розглядаються можливості соціологічного аналізу досвіду релігійної конверсії. На прикладі спільнот Євангельського Протестантизму, що діють в Україні, автором аналізуються особливості побудови і структурування конверсійних наративів, стратегії репрезентації релігійного досвіду, лінгвістичні засоби та інструменти, що використовуються в цьому процесі. Релігійна конверсія розглядається як особлива дискурсивна практика або релігійна комунікація, пов'язана з виробленням наративу в якому, з одного боку відображаються зміни, що відбуваються з особою, яка мала досвід навернення, а з іншого - сам наратив через адаптацію канонічного мови релігійної групи впливає на ці зміни.
  • Thumbnail Image
    Item
    Релігійна участь та громадянське суспільство: досвід посткомуністичних країн
    (Соціологічна асоціація України. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2013) Myronovych, Dmytro; Миронович, Дмитро; Salnikova, Svetlana; Сальнікова, Світлана
    У статті розглянуто особливості взаємозв’язку між релігією та структурами громадянськім суспільства, а саме – яким чином рівень релігійної участі корелює з рівнем громадянської активності у суспільствах з різними релігійними традиціями. Фокусуючи увагу на посткомуністичних країнах, в рамках дослідження відзначається, що розгляд відношень між релігією та громадянським суспільством проблематизується, власне, станом цього суспільства – відсутністю або слабкою розвиненістю громадянських інститутів, низьким рівнем міжособистісної довіри та соціального капіталу, відсутністю мотивації тощо. Поряд із тим, наслідуючи роботам цілої низки західних дослідників, авторами наголошується, що саме участь у релігійних організаціях відігравала важливу роль у формуванні громадянського простору та становленні відповідних інститутів громадянського суспільства в країнах Європи та США.
  • Thumbnail Image
    Item
    Релігія в контексті пострадянського простору: пошук пояснювальних моделей
    (Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2012) Myronovych, Dmytro; Миронович, Дмитро
    У статті обґрунтовано можливості перевірки наявних теорій, пошук нових концептуальних рішень, а також нездатність (або слабка здатність) існуючого соціологічного інструментарію вловлювати специфічні культурні особливості досліджуваних релігійних феноменів.