2009 (вип. 1)
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/52
Browse
Search Results
Item Святий Григорій Палама і його легітимізації в УГКЦ(2009) Zhukovskyi, Viktor; Жуковський, ВікторОсмислення постаті і вчення відомого візантійського богослова, ісихаста й церковного діяча XIV ст. Григорія Палами здійснено через призму змін у ставленні до почитання св. Григорія після Замойського синоду та позитивних зрушень в оцінці його особи після ІІ Ватиканського собору. Висвітлено роль патріярха Йосифа Сліпого у справі літургійно-богословського відкриття імени та спадщини св. Григорія Палами для західних і східних католиків. Вперше наведено тексти листів кардинала Франя Шепера і патріярха Йосифа у справі повернення текстів служби св. Григорія Палами в римське видання грецького Антологіона. Наголошено на необхідності й актуальності глибших студій богословської спадщини св. Григорія Палами та східнохристиянського феномену ісихазму в УГКЦ.Item Чи існує почитання Пресвятої Євхаристії на християнському Сході? Заувага до жовтневого Синоду 2005 р. на тему Євхаристії(2009) Taft, Robert F.; Тафт, Роберт;Розглянено розвиток євхаристійної свідомости в ранньому християнстві та Середньовіччі. Проаналізовано відмінності між Сходом і Заходом у євхаристійній практиці та причини їх виникнення.Item Гомілія Василія, архиєпископа Селевкійського, Слово про чотириденного Лазаря : переклад і коментарі Тараса Тима(2009) Tymo, Taras; Тимо, ТарасПредставлений переклад гомілії Василія Селевкійського – перша спроба «ретрансляції» для українського читача твору з доробку маловідомого, але надзвичайно цікавого й плідного християнського богослова та церковного діяча V ст. Ця гомілія – високопоетична, мистецька спроба розкрити для слухача (а відтак і читача) проповіді глибину й багатогранність євангельського чуда воскресіння Лазаря. Наскрізна думка автора полягає в тому, що воскресіння Лазаря – це прообраз Христового Воскресіння та воскресіння всіх нас разом із Христом. Переклад здійснено за виданням: Mary B. Cunningham. Basil of Seleucia’s Homily on Lazarus (BHG 2225) // Analecta Bollandiana 104/11 (1986) 161-184.Item Земний добробут у житті праведних та неправедних людей у вченні папи Григорія І (Двоєслова)(2009) Kashchuk, Oleksandr; Кащук, ОлександрРозглянемо погляди папи Григорія I про ставлення праведних та неправедних людей до земних благ, наслідків наявности чи відсутности їх у житті цих людей, а також гіпотези Григорія І щодо причин наявности чи відсутности земного достатку в житті праведних і неправедних людей.Item Особливості біблійної екзегези Євагрія Понтійського (на основі Схолій на Приповідки)(2009) Horishnia, Maryana; Горішня, Мар'янаПоняття духовного зростання в ученні Євагрія Понтійського поділяється на дві послідовні сходинки – діяльне життя і пізнання, та пов’язане зі Святим Писанням. У Святому Письмі Євагрій бачить текст, на якому можна ґрунтувати християнський порядок духовного зростання і через який можна висловити філософські поняття біблійною мовою. Досліджено особливості екзегетичного методу Євагрія та з’ясовано, що він застосовує власне розуміння ступенів духовного зростання до герменевтики. Поглиблено проаналізовано вибрані схолії, що стосуються класичних тем християнської аскетики.Item Логос і Дух у християнських авторів II століття. Проблема посередництва(2009) Vakula, Oleksandra; Вакула, ОлександраРозглянено розуміння понять «Логос» і «Дух» у вченні апологетів Юстина Мученика, Таціяна, Атенагора Атенського й Теофіла Антіохійського, а також Іринея Ліонського. Поняття «Логос» та «Дух» у цих авторів ще не є чітко ідентифікованими з другою і третьою іпостассю християнської Трійці. Апологети, крім деяких натяків у Юстина, не говорять про воплочення Логоса, розглядаючи Логос переважно в його взаємовідносинах з Отцем на онтологічному рівні. Натомість в Іринея центральною темою богословського мислення є воплочення Логоса. У Юстина та Іринея Дух виступає як окреме індивідуальне буття й ототожнюється водночас із Логосом як його власне ім’я; у Таціяна божественний Дух є одним із атрибутів природи Бога, але він не ідентифікує його з новозавітним Святим Духом. В Атенагора й Теофіла Дух – це насамперед Божий прояв чи сила в сотвореному світі.Item «Відступись позад мене, сатано» (Мт. 16:23; Мк. 8:33): Переклад і значення вислову у структурі Євангелій(2009) Terletskyi, Petro; Терлецький, ПетроРозглянуто труднощі перекладу текстів Мт. 16:23 та Мк. 8:33. Для отримання точнішого перекладу звернуто увагу на розповідні уривки – Мт. 16:21-23 та Мк. 8:27-33, простежено зв’язок цих уривків із найближчим контекстом, проаналізовано їх місце у структурі та богослов’ї відповідного Євангелія. Для з’ясування важливих для екзегези термінів зроблено ширші біблійно-богословські екскурси, простежено інтертекстуальні зв’язки між окремими уривками.Item Старозавітні передумови формування християнської концепції святості(2009) Barscevski, Taras; Барщевський, ТарасРозглядається, як представлено поняття святости в П’ятикнижжі. Подано біблійну термінологію, використану для опису святости. Проаналізовано два поняття святости, відповідно до двох великих «шкіл» П’ятикнижжя – священичої і второномістичної. На основі розрізнення між динамічним і статичним поняттями святости зроблено спробу представити деякі сучасні аспекти розуміння святости й наслідки, які з цього випливають. Запропоновано новозавітну розв’язку дихотомії між динамічним і статичним поняттями святости – у розумінні тіла як храму Святого Духа, місця зустрічі Бога і людини.