Статті

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/227

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 30
  • Thumbnail Image
    Item
    Review of John-Paul Himka and Franz A. J. Szabo, editors. Eastern Christians in the Habsburg Monarchy
    (Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta, Edmonton, Alberta, Canada, 2022-04) Babynskyi, Anatolii
    John-Paul Himka and Franz A.J. Szabo, editors. Eastern Christians in theHabsburg Monarchy. Canadian Institute of Ukrainian Studies P/in co-operation with the Wirth Institute for Austrian and Central European Studies, U of Alberta, 2021. xiv,254pp.Illustrations. $34.95, paper.
  • Thumbnail Image
    Item
    "Календарні конфлікти" в середовищі українських греко-католиків США і Канади у 1950–1960-х роках
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2020) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    Висвітлено перебіг "календарних конфліктів" у громадах Української греко-католицької церкви (Української католицької церкви) в США та Канаді у 1950–1960 рр., що призвели до створення паралельних "старокалендарних" парафій у Чикаго, Клівленді, Філадельфії та Вашингтоні. Прибуття та адаптація до життя в США і Канаді повоєнної хвилі українських емігрантів супроводжувалися низкою конфліктів із представниками "старої" еміграції, зокрема й у релігійній сфері. Бажання подолати дезорієнтацію в нових умовах та прагнення пригальмувати процес асиміляції спонукали представників третьої хвилі еміграції до максимального збереження і підсилення тих елементів релігійної традиції, які б, з одного боку, міцніше пов'язували їх із батьківщиною, а з іншого – відмежовували від оточуючої культури. Такий підхід не завжди збігався із прагненнями нащадків попередніх хвиль емігрантів та проводу УГКЦ в цих країнах, що прагнули глибшої адаптації церковного життя до місцевої культури. Як наслідок, у спільнотах, що складались із представників третьої хвилі еміграції, сформувалось явище "діаспорної релігійності", притаманне першим поколінням емігрантів, що полягає у формуванні такого релігійного середовища (одним з елементів якого став календар), інституцій і дискурсу, які б пов'язували новоприбулих емігрантів із батьківщиною і вберігали їх від асиміляції.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ідея патріархату УГКЦ в українській діаспорі напередодні ІІ Ватиканського собору
    (Українська Асоціація релігієзнавців, 2020) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    У статті висвітлено розвиток ідеї патріар- хату в Українській Греко-Католицькій Церкві у діаспорі, із окремим фокусом на середовищі третьої хвилі української еміграції у 1945–1962 роках. Після завершення Другої світової війни близько 250 000 українських біженців опинились на території Західної Європи, звідки вони протягом 1947–1955 років розселились в країни Північної та Південної Америки, Західної Європи та Ав- стралії. Досвід їхнього перебування в таборах переміщених осіб був позначений зростанням ролі Церкви, яка продовжила відігравати важливу роль в їхньому житті і після їхнього переселення до згаданих країн. DP-табори стали місцем зближення між українськими греко-католиками і православними, одним з наслідків чого були звернення українського греко-католицького єпископату з пропозицією створення спільного патріархату з українськими православними, який був би в єдності з Римом. З іншого боку, розширення географії присутності УГКЦ та засну-вання нових митрополій в Канаді і США висунуло на перший план питання єдності всіх структурних одиниць цієї Церкви на глобальному рівні, яку, як дехто вважав, міг забезпечити саме патріархат. Наостанок, патріархат почав розглядатись українською повоєнною еміграцією як засіб збереження єдності діаспори перед лицем асиміляції та дезінтеграції, а в майбутньому як інституція, що могла ефективно допомагати відродженню Церкви на батьків- щині після здобуття нею незалежності. Останній аспект патріархальної ідеї справив значний вплив на постання Українського патріархального руху, а його близькість з цілями, які ставила перед собою третя хвиля української емірації, забезпечила рухові високий рівень масовості і пасіонарності.
  • Thumbnail Image
    Item
    The Phenomenon of “Diasporic Religion”. The Case of a Third Wave of Ukrainian Immigration
    (Evropský filozofický a historický diskurz, 2020) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    The article examines the phenomenon of the diasporic religion, which emerged in the third wave of Ukrainian emigration in the form of the Patriarchal Movement of the Ukrainian Greek-Catholic Church. Recent studies on the role of the religion in diaspora show that for the first generation of immigrants, Church and religious practices can play an even more significant role in their lives than they have played before. The reason for this is that religion is able to bridge the “gap” in time in space resulted from the emigration and to give the “stable territory” amid the rapidly changing realities. It functions as a transtemporal and translocative tool connecting newly arrived immigrants with their homeland and its history and manifests in different aspects of religious life and practices. All these aspects and practices were fully developed within the Patriarchal Movement which thus can be seen as a Ukrainian case of the phenomenon of the diasporic religion.
  • Thumbnail Image
    Item
    Nach dem Tomos. Überlegungen aus griechisch-katholischer Sicht
    (Renovabis / Zentralkomitee der deutschen Katholiken, 2019) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    The crisis development within Ukrainian Orthodoxy also has an impact on the Orthodox Christians‘ relationship towards the Greek-Catholic Christians associated with Rome. The following article outlines the common historical roots of the churches and the state of their mutual relations.
  • Thumbnail Image
    Item
    The Ties that Bind
    (Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu, 2015) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    The social transformations that have been taking place in Ukraine since late 2013 have greatly affected inter-church relations. The Orthodox Church under the Kyiv Patriarchate, which actively supported the EuroMaidan, emerged from the revolution with a strong moral ascendancy and enhanced its own reputation in the society. For the Moscow Patriarchate, these events turned out to be somewhat of a disaster. Only some priests supported the protests and the activities of the Moscow Patriarchate in Ukraine are openly criticised by the society today.
  • Thumbnail Image
    Item
    Зародження патріярхального руху в США: передумови, події та особи
    (Видавництво Українського католицького університету, 2018) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    The study, based, apart from the existing literature, on documents from the Historical Archives of the Ukrainian Greek-Catholic Church in Rome and the Ukrainian Museum and Library of Stamford, attributes the emergence and the development of the Patriarchal movement to the growing concern for unity among the post-war Ukrainian diaspora; the emigrants’ desire to preserve their national and cultural identity; the wider engagement of the secular intelligentsia in Church affairs; and the conflicting life attitudes of the third-wave emigrants and those from the two previous waves. These factors were present well before Metropolitan Josyf Slipyj’s release from Soviet imprisonment and his arrival in Rome, but Slipyj’s address to the Second Vatican Council, calling for the establishment of a Greek-Catholic patriarchate of Kyiv and Halych, became an important catalyst for the crystallization and institutionalization of the Patriarchal movement.
  • Thumbnail Image
    Item
    Як розвивається богослов’я? Теорія Томаса Куна та її застосування в теології
    (Український католицький університет, 2019) Бабинський, Анатолій; Babynskyi, Anatolii
    Зроблено спробу застосувати теорію наукових революцій Томаса Куна у бого- словській науці. Автор виходить з передумови, що богослов’я не є сукупністю незмінних, позачасових формулювань, а залежить від конкретної історичної реальності і є відповіддю Церкви на неї. Базуючись на теорії Томаса Куна, ав- тор стверджує, що в момент, коли наявна богословська парадигма стає не- здатною відповідати на виклики часу, то починає переживати кризу, вихід з якої можливий лише за умови народження нової богословської інтерпрета- ційної моделі. Виникнення нової богословської парадигми розуміється як при- ріст нового богословського знання.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ідея патріярхату УГКЦ в політичній думці третьої хвилі української еміграції
    (2020) Анатолій, Бабинський
    В статті висвітлено погляди чільних представників українських політичних партій діаспори та активних представників третьої хвилі української еміграції щодо патріархату Української Греко–Ка- толицької Церкви. Зародження у 1964 році масового мирянського руху на підтримку ініціативи Йосифа Сліпого щодо встановлення патріархату УГКЦ мало не лише релігійні підстави. Питання патріаршої інституції займало одне з важливих місць в публіцистиці політичних лідерів повоєнної еміграції. Останні розглядали можливість здобуття патріархату, як частковий успіх національно-визвольної боротьби за не- залежність України. В умовах еміграції постать патріарха трактувалась ними в якості етнарха бездер- жавного народу, який, будучи центром притягання діаспори, міг вберегти її від асиміляції і дезінтеграції. Ідеї, висловлені українськими політичними діячами на еміграції, були абсорбовані Патріархальним рухом та стали підґрунтям мотивації у боротьбі за патріархат для низки його учасників.
  • Item
    Осмислення Реформації в протестантській історіографії ранньомодерного часу
    (Одесса: ЕААА,, 2017) Любащенко, Вікторія
    Автор розкриває основні здобутки історико-церковних досліджень сутності феномену Реформації, роль видавничого колективу «Магдебурзьких центурій» у закладанні підвалин науково-історичної методології, висвітлює зміст хроніки Анджея Венгерського «Слов’янська Реформація» і з’ясовує її роль у подальшому вивченні історії Реформації і протестантизму в Україні