Статті

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14570/202

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 97
  • Thumbnail Image
    Item
    Ефективність моделі суспільно орієнтованого навчання клінічних психологів (на прикладі проекту «Порадня» кафедри психології та психотерапії Українського Католицького Університету)
    (Габітус, 2022-09) Кечур, Роман; Семків, Ірина; Тимків, Тетяна; Kechur, Roman; Semkiv, Iryna; Tymkiv, Tetiana
    У статті представлено результати теоретичного аналізу процесу імплементації суспільно орієнтованого навчання у систему Української освіти. Висвітлюється актуальність проблеми дослідження, яка полягає у розділенoсті теоретичної та прикладної складової психології з одного боку та розділеності між соціальними запитами до психологів та розвиненими протягом академічного навчання у них компетенціями – з іншого. Суспільно орієнтоване навчання визначено як систему навчання, яка включає поряд з аудиторним, навчання “біля ліжка пацієнта”, що формує практичні навички здобувачів освіти так само, як і пізнання реальних соціальних проблем, що потребують вирішення через розвиток конкретних професійних компетенцій. Особлива увага звертається на практики впровадження суспільно орієнтованого навчання у сфері академічної підготовки клінічних психологів. Представлено результати роботи авторського проекту суспільно орієнтованого навчання «Порадня» розробленого командою кафедри психології та психотерапії Українського католицького університету. Проект створено з метою підготовки магістрів програми «Клінічна психологія з основами психодинамічної терапії». Теоретичним підґрунтям діяльності «Порадні» є концепція менталізації П.Фонагі. Ефективність вибору цієї концепції, як центральної для роботи з запитами відвідувачів «Порадні» підтверджено результатами емпіричного дослідження, що пропонує стаття. Представлено емпіричні докази ефективності суспільно орієнтованого навчання у вирішенні соціальних та психологічних запитів і потреб населення (відвідувачів «Порадні») так і для розвитку професійних компетенцій клінічних психологів (волонтерів «Порадні»). Наголошено на важливій ролі «Порадні» у дестигматизації порушень у сфері психічного здоров’я та популяризації психологічного супроводу з метою профілактики та підтримання психічного здоров’я.
  • Thumbnail Image
    Item
    Linguistic and Psychometric Validation of the Ukrainian Translation of the Inventory of Personality Organization-Revised (IPO-R-UKR)
    (East European Journal of Psycholinguistics, 2022) Turetska, Khrystyna; Семків, Ірина; Kechur, Roman; Кривенко, Ірина
    Анотація. Культурна адаптація психодіагностичного опитувальника передбачає здійснення двостороннього “сліпого” перекладу із подальшою лінгвістичною валідацією, коли при перекладі враховуються як мовні відмінності, так і символізм авторських тверджень. Далі на основі даних опитування респондентів здійснюється перевірка різних психометричних показників отриманої мовної версії методики. Створення україномовних опитувальників у психодинамічній парадигмі є надважливим завданням для створення належної науково- доказової бази терапевтичних методів, що ґрунтуються на ній, так само як і для психотерапевтичної практики задля “озброєння” фахівців надійним діагностичним інструментарієм. Метою дослідження є здійснення фахового перекладу психологічного тесту «The Inventory of Personality Organization-Revised (IPO-R)» українською мовою, з подальшою перевіркою лінгвістичної валідності та психометричних показників тесту. Опитувальник продемонстрував високі психометричні показники у повній (IPO; Lenzenweger et al., 2001) та скороченій (IPO-R; Smits et al., 2009) версіях, а також в іншомовних адаптаціях. Він широко застосовується у психологічних дослідженнях, теоретико-методологічну основу яких складає психоаналітична концепція, зокрема, теорія О. Кернберга (Kernberg, 1986) про різні рівні структурної організації особистості, що лягає в основу вибору психоаналітиком стратегії роботи з клієнтом. Створений тестовий варіант опитувальника IPO-R-UKR пройшов етапи подвійного двостороннього “сліпого” перекладу та узгоджений групою філологів та психологів. Базуючись на результатах опитування 1152 учасників емпіричного дослідження, було доведено ідентичну оригінальній двофакторну структуру IPO-R-UKR, а також хорошу внутрішню узгодженість шкал, конструктну, конвергентну та критеріальну валідності. Отже, методику IPO-R-UKR можна використовувати у практичній психологічній діяльності, та наукових дослідженнях, спрямованих на виявлення критеріїв структурної організації особистості, як тестування реальності, дифузність ідентичності, механізми психологічного захисту, та для скринінгової діагностики рівня структури організації особистості за О.Кернбергом (1986)
  • Thumbnail Image
    Item
    Ніяковіння жінок через своє тіло під час інтимної близькості з партнером (bisc-ua): україномовна адаптація шкали
    (Психологічні перспективи, 2022) Завада, Тетяна; Широка, Анастасія; Shyroka, Anastasiia
    Мета. Ніяковіння жінок через своє тіло під час інтимної близькості з партнером – важливий аспект сексуальності, пов'язаний зі здатністю жінки отримувати сексуальне задоволення від близькості з партнером. Це один з ключових показників гармонійних сексуальних стосунків, які можна оцінити за допомогою психодіагностичних інструментів, проте, в українській психології немає валідних методик для його оцінки. Відтак, метою цього дослідження стали переклад та адаптація українською мовою Шкали ніяковіння жінок через своє тіло під час інтимної близькості з партнером BISC-UA М. Відермана, а саме, визначення розподілу відповідей за кожним твердженням шкали, її факторної структури, а також показників внутрішньої узгодженості тверджень, тест-ретестової надійності та конвергентної валідності. Методи. Адаптація проводилася на жінках (N=731) віком 18-47 років, 37 з яких взяли участь у процедурі тест-ретестової надійності у проміжку п’яти тижнів. Для оцінки конвергентної валідності шкали BISC-UA були використані Шкала задоволеності зонами тіла, Опитувальник образу тіла та Багатовимірний опитувальник сексуальності. Результати. За показниками асиметрії та ексцесу більшість тверджень шкали мають нормальний розподіл з помітною лівосторонньою асиметрією. Результати експлораторного та конфірматорного факторного аналізів підтверджують, що шкала BISC-UA є однофакторним інструментом, який складається з 15 тверджень (RMSEA=0.00, RMR = 0.086, GFI= 0.996, NFI=0.994, CFI=1.00, N=731). Шкала BISC-UA володіє високими показниками внутрішньоїузгодженості тверджень (Альфа Кронбаха 0,95, Омега МакДональда 0,96). Шкала демонструє значимий рівень тест-ретестової надійності (r=0,72) та конвергентної валідності при порівнянні з конструктами задоволення своїм тілом та психологічними тенденціями у сексуальних стосунках. Висновки. Україномовна Шкала ніяковіння жінок через своє тіло під час інтимної близькості з партнером (BISC-UA) володіє значимими психометричними показниками і може бути рекомендована для використання у наукових дослідженнях якості сексуального життя жінок. Ключові слова: адаптація опитувальника, валідність, надійність, образ тіла, інтимна близькість, партнерські стосунки, конфірматорний факторний аналіз.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ірраціональні переконання, віра у теорії змови та страх вакцинації: психологічний портрет осіб, які відмовляються вакцинуватися проти COVID-19
    (Габітус, 2022-07-26) Хомин, Софія; Широка, Анастасія; Тетяна, Завада; Ірина, Пелех; Широка, Анастасія
    Мета. Масова вакцинація є одним із найбільш ефективних засобів подолання пандемії COVID-19, але попри всі докази її ефективності, безпечності та доступність, в багатьох країнах, зокрема й в Україні, існує частка громадян, які не бажають вакцинуватися. Схильність до ірраціональних переконань, віру в теорії змови та страх вакцинації часто називають вираженими рисами у психологічному портреті осіб, які не бажають вакцинуватися. Втім, у світі проведено не так багато досліджень, які би це доводили; таке припущення також мало вивчене у контексті пандемії COVID-19 в Україні. Тому метою цього дослідження стало з’ясувати відмінність у ірраціональних переконаннях, вірі у теорії змови та страху вакцинуватися між особами, які відмовляються вакцинуватися проти COVID-19, та особами, які вже вакцинувалися або планують вакцинуватися. Методи. Дослідження проведене протягом січня-лютого 2022 року. В опитуванні взяли участь 156 осіб віком 18-65 років, більшість жінок (83%). На момент дослідження, більшість проживали у червоній або помаранчевій зоні небезпеки COVID-19. Були використані Шкала ірраціональних переконань щодо вакцинації проти COVID-19 (модифікований варіант COVID-19 vaccination anxiety scale), Опитувальник віри у теорії змов (модифікований The Flexible Inventory of Conspiracy Suspicions), Шкала страху вакцинації проти COVID-19 (модифікований варіант The Fear of COVID-19 Scale). Результати. Найбільш вираженими серед досліджуваних є ірраціональні переконання про те, що Вакцини проти COVID-19 є неефективними проти нових штамів вірусу та Вакцини проти коронавірусу недостатньо протестовані. Для осіб, які відмовляються вакцинуватися, у порівнянні з тими, які вакциновані або планують вакцинуватися, характерні найбільш виражені ірраціональні переконання, віра у теорії змови та страх вакцинації (p=0,00). Серед досліджуваних змінних основним статистично значущим предиктором відмови вакцинуватися виступають ірраціональні переконання (Wilks' Lambda,72, F (4,304) = 13,64, p <,00). Висновки. Ірраціональні переконання, віра у теорії змови та страх вакцинації виступають вираженими рисами у психологічному портреті осіб, які відмовляються вакцинуватися. Ірраціональні переконання виступають основним предиктором відмови особи вакцинуватися проти COVID-19. Обговорюється важливість підвищення серед громадян України наукової освіченості та поширення наукових доказів безпечності та ефективності вакцин проти COVID-19.
  • Thumbnail Image
    Item
    Психоаналітичний стиль і його відношення до літератури
    (Psychological Journal, 2021) Kechur, Roman; Yaskevych, Olha; Turetska, Khrystyna;
    Дане дослідження продовжує методологічну дискусію між психоаналітично-орієнтованими терапевтами та їх колегами, які схильні розуміти суть терапевтичного процесу і терапевтичного впливу в категоріях кпт-підходу. В фокус дослідження поставлено питання про зв’язок психоаналізу та літератури або навіть про психоаналіз як літературу, а ключову особливість способу думання психоаналітика пропонується шукати саме в площині есте- тики. Припускається, що на відміну від терапевтів кпт-підходу, які опираються на раціональне пізнання, психоа- налітик схильний переживати терапевтичну реальність в естетичних категоріях, а його спроби вербалізувати своє розуміння пацієнта ґрунтуються на літературній естетичній перспективі, Ймовірно, існує подібність між роботою письменника, коли він намагається втілити задуманий / вигаданий образ на папері, та психоаналітика, який пробує вкласти свою аналітичну інтуїцію про пацієнта в психодинамічну гіпотезу і написати його психоло- гічний портрет. Відтак, стаття присвячена викладу емпіричного дослідження терапевтичних текстів, зроблених в результаті перегляду неструктурованого первинного інтерв’ю терапевтами з різною мірою терапевтичної освіти, професій- ного досвіду і схильності до психодинамічного мислення. (З метою виявлення останньої здійснено україномовну адаптацію методики «Порівняльна шкала психотерапевтичного процесу» (CPPS), встановлено її внутрішню узгодженість та діагностичну валідність). Результати аналізу одночасної незалежної критеріальної експертної оцінки текстів літературознавцями і суперві- зорами психоаналітичної практики показали, що описам аналітиків літературність властива апріорі і тим біль- шою мірою, чим більш вираженою є їх терапевтична якість. При цьому йдеться не стільки про художність ви- кладу чи літературну майстерність, скільки про естетичний смак, чуття гарних VS кітчевих форм і здатність їх оформлювати в нові гештальти на підставі чуттєвої гармонії. Відтак, обґрунтовано, що саме естетичний смак є підставовою рисою терапевтичного пізнання аналітика. Саме на естетичній здатності аналітика тримається спе- цифічна нецілеспрямованість його терапевтичного впливу, яка створює умови для розвитку справжньої самості за Віннікотом і якнайдалі віддаляє терапевтичний процес від цілеспрямованого терапевтичного навчання. Від- так, висновується, що вихід аналітика з позиції естетичного сприймання ризиковий тим, що терапевтичний процес може звестися до кітчевих практик
  • Thumbnail Image
    Item
    Україномовна адаптація опитувальника менталізації на неклінічній вибірці
    («Габітус», 2020) Кунікевич, Богдана
    Під менталізацією розуміють фокусування на психічних станах при поясненні власної поведінки та поведінки інших. Автори кон- цепту Е. Бейтман і П. Фонагі визначають менталізацію як осмислення дій, власних і тих, що здійснюють інші, на підставі нав- мисних психічних станів, таких як бажання, почуття й переконання. Численні дослі- дження доводять, що здатність до мента- лізації тісно пов’язана з психічним здоров’ям особистості. Погіршена здатність до мен- талізації корелює з психічними розладами, низьким адаптаційними можливостями та психологічним дистресом. Опитувальник вимірювання рівня менталізації MZQ, розро- блений Гаузбергом та ін., зарекомендував себе як швидкий, якісний і досить надій- ний метод оцінювання рівня менталізації й адаптований на італійській та іспанській вибірках. Завданням дослідження було адап- тувати опитувальник MZQ на україномовній неклінічній вибірці. Запитання опитуваль- ника менталізації (15 пунктів) формують чотири шкали: відмова від саморефлексії, емоційне усвідомлення, режим психічної екві- валентності, регуляція афекту. У ході емпі- ричного дослідження здійснено лінгвістичну адаптацію опитувальника MZQ. Установ- лено показник внутрішньої узгодженості опитувальника (Cronbach‘s Alpha = 0,75) і показник ретестової надійності (r = 0,75, p < 0,01). За результатами аналізу фактор- ної структури методики виділено чотири фактори, що збігаються з кількістю факто- рів у теоретичній моделі, проте змістовно лише частково відповідають англомовній версії. Конструктна валідність оцінюва- лася шляхом кореляції показників MZQ зі шкалами інших психодіагностичних мето- дик: емпатії (r = 0,25, p < 0,05), алекситимії (r = 0,36, p > 0,05), прив’язаності – установ- лено кореляції між порушеною здатністю до менталізації та шкалами уникнення (r = 0,28, p < 0,05), амбівалентністю занепокоєння (r = 0,31, p < 0,05) та амбівалентністю заглиблення в себе (r = 0,31, p < 0,05). Отже, адаптована україномовна версія методики MZQ володіє задовільними показниками надійності й валідності, може вважатися якісним інструментом вимірювання здатно- сті до менталізації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Адаптацiя україномовної версії опитувальника результативностi психотерапії OQ-45.2: валiднiсть та надiйнiсть
    (Херсонський державний університет, 2020) Shyroka, Anastasiіa; Широка, Анастасія; Миколайчук, Мар'яна; Mykolaychuk, Maryana
    Ефективна психотерапія повинна впливати на покращення якості життя клієнтів. Втім на цей час у вітчизняній психотерапії є нестача валідизованих методик, які б оцінювали ефективність терапевтичних інтервенцій. При цьому терапевти зацікавлені в інструментах, які дозволяють за відносно короткий проміжок часу якомога повніше описати особливості психологічного функціонування клієнтів. У цій публікації описана адаптація українською мовою англомовного опитувальника результатів психотерапії (Outcome Questionnaire або OQ-45.2), який визначає особливості функціонування індивіда за шкалами суб’єктивного дистресу, міжособистісних взаємин та соціальних ролей. Спираючись на переклад OQ-45.2 українською мовою, здійснений у 2012 році, метою цього дослідження стало визначення його надійності, конструктної валідності, критеріальної еквівалентності, сензитивності та специфічності. Дослідження проводилося на нормативних групах (студенти та дорослі) (n= 514) та групах ризику розвитку психічних розладів (жінки комерційного сексу, алко- та наркозалежні особи, умовно засуджені особи на пробації) (n = 114). В україномовному варіанті шкали опитувальника отримали значущі показники внутрішньої узгодженості тверджень та тест-ретестової надійності. Опитувальник має значущі показники конструктної валідності і корелює з методиками, які визначають симптоми психічних розладів (GAD-7, PHQ-9, SCL-90-R), якість життя (SF-36), особливості взаємин з оточуючими (методика К. Роджерса – Р. Даймонд, шкала співзалежності Спана-Фішера) та психологічну гнучкість (AAQ-II). Також було з’ясовано, що методика є чутливою та специфічною до диференціації осіб нормативної групи та груп ризику розвитку психічних розладів. Висновки. Український варіант опитувальника OQ-45.2 відповідає критеріям валідної та надійної методики і може бути рекомендованим для використання у клінічній роботі та дослідженнях. Втім цей опитувальник також потребує подальшого психометричного вивчення особливо на клінічних групах та клієнтах психотерапії.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ідентичність як арт-проект або підходи в опрацюванні проблеми особистісної інтеграції
    (2018) Широка, Анастасія; Shyroka, Anastasiіa
    Класичне визначення ідентичності передбачає наявність у людини чогось постійного, тотожного та спадкоємного. Але сучасне бачення ідентичності дає можливості вийти в складніший та цікавіший світ Я людини. І це сповнює новими рефлексіми та психотерапевтичними можливостями.
  • Thumbnail Image
    Item
    Роль інформаційної бесіди у полегшенні болю дітей під час медичних процедур
    (2017) Shyroka, Anastasiіa; Широка, Анастасія; Корж, Лариса; Korzh, Larysa
    Медичний супровід будь-якої дитини передбачає болючі медичні процедури. Найтиповіші з них - забір крові на аналізи, щеплення та стоматологічне лікування. Здавалося б, звичайні медичні заходи, але для дітей - це може бути найстрашніше з того, що відбувається у поліклініці. Проблема болю під час медичних процедур залишається актуальною і потребує різних підходів у вирішенні. Дане дослідження мало на меті з'ясувати, який вплив буде мати коротка (до 15 хв) інформаційна бесіда на поведінку та переживання дітей 14-15 років до, під час та після процедури забору крові на аналізи з вени. В експериментальній групі дітей проводилася бесіда (N=36) контрольна група дітей проходита процедуру у звиклий спосіб без попередньої підготовки (N=35). Було виявлено, що після бесіди діти статистично рідше чинили фізичний та словесний опір, рідше повідомляли про страх та біль, задавали менше запитань лаборантам, а після процедури відзначили нижчий рівень пережитого болю. Обговорюється доцільність проведення інформаційних бесід перед болючими медичними процедурами.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості інтелекту безпритульних та бездоглядних дітей
    (Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2015) Shyroka, Anastasiіa; Широка, Анастасія
    Інтелект дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, що часто супроводжується досвідом безпритульності та бездоглядності, є контроверсійним питанням. У даному дослідженні порівнювався інтелект дітей віком 10-16 років, які потрапили до Львівського притулку для дітей (N=28), з інтелектом учнів ЗОШ 8-го (13-14 років) та 5-го (10-11 років) класів (N=52). Інтелектуальні здібності оцінювалися протягом 45 хв за допомогою дитячого варіанту тесту Векслера, коректурної проби Афімової та методики запам'ятай 10 слів для оцінки об'єму короткочасної пам'яті. Отримані результати дозволяють говорити, що серед дітей притулку існує дві відмінних групи дітей: з нормальним інтелектом (36%) та зниженим рівнем інтелекту (64%). У порівнянні з дітьми ЗОШ особливо зниженими виявилися показники робочої пам'яті та здатності до логічних умовисновків. В групі дітей зі зниженим рівнем інтелекту спостерігалося зниження більше за два стандартних відхилення за двома та більше шкалами інтелекту у порівнянні з однолітками з ЗОШ. Обговорюється проблема навчання та повернення до формальної системи освіти таких дітей.