Духовна досконалість у вченні Григорія Великого

Show simple item record

dc.contributor.author Kashchuk, Oleksandr
dc.contributor.author Кащук, Олександр
dc.date.accessioned 2016-02-08T17:25:31Z
dc.date.available 2016-02-08T17:25:31Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Кащук О. Духовна досконалість у вченні Григорія Великого / Олександр Кащук // Наукові записки УКУ. - 2015. - Ч. 5 : Богослов’я, вип. 2. - C. 179-196. uk
dc.identifier.uri http://er.ucu.edu.ua/handle/1/557
dc.description.abstract У вченні Григорія Великого духовна досконалість полягає у володінні чеснотами як духовними благами. Папа виокремлює три категорії чеснот: базові чесноти, дари Святого Духа та богословські чесноти. Автор «Моралій» переконаний, що людина, яка здобула чесноти, перебуває у духовній злуці з Богом. Григорій Великий стверджує, що праведник, який перебуває в духовній єдності з Богом, певною мірою є учасником небесної дійсности, яка уприсутнюється в чеснотах. Такий стан людини папа вважає за надприродне і блаженне життя. Григорій Великий підкреслює, що в стані духовної досконалости праведник знаходиться між двома дійсностями – небесної досконалости і земної недосконалости. Такий стан людини він називає підвішеністю (suspendium). uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject Григорій Великий uk
dc.subject духовна досконалість uk
dc.subject чесноти uk
dc.subject дари Святого Духа uk
dc.subject Бог uk
dc.subject людина uk
dc.subject Gregory the Great uk
dc.subject spiritual perfection uk
dc.subject virtues uk
dc.subject the gifts of the Holy Spirit uk
dc.subject God uk
dc.subject human being uk
dc.title Духовна досконалість у вченні Григорія Великого uk
dc.title.alternative Spiritual Perfection in the Teaching of St. Gregory the Great uk
dc.type Article uk
dc.status Опублікований і розповсюджений раніше uk
dc.description.abstracten The article discusses the question of spiritual perfection in the teaching of St. Gregory the Great. Pope Gregory teaches that spiritual perfection consists in possession of virtues as spiritual goods. According to St. Gregory’s teaching, there are three groups of virtues: cardinal virtues, gifts of the Holy Spirit, and theological virtues. The activity of theological virtues on the basis of the cardinal virtues and the gifts of the Holy Spirit gives and asserts the fullness and perfection (perfectionis summa) to the internal life of the Christian. Such state of the person means that he/she leads supernatural life distinct from natural life which the unjust people also live. Gregory the Great is convinced that a person who stays in the state of spiritual perfection, also stays between the two worlds: the world of celestial perfection and the world of earthly imperfection. The Pope calls such state of the virtuous person a suspense (suspendium) between earth and heaven. uk
dc.relation.source Наукові записки УКУ. - 2015. - Ч. 5 : Богослов’я, вип. 2. uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • 2015 (вип. 2) [31]
    Наукові записки УКУ. - 2015. - Ч. 5 : Богослов’я, вип. 2.

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics