Parental Insights: A survey of the challenges of raising young children with hearing loss in Ukraine

Show simple item record

dc.contributor.author Kobel, Ihor
dc.contributor.author Russell, Debra
dc.date.accessioned 2015-12-10T16:27:42Z
dc.date.available 2015-12-10T16:27:42Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Kobel I. Parental Insights: A survey of the challenges of raising young children with hearing loss in Ukraine / Ihor Kobel, Debra Russel // International Journal of Disability, Community & Rehabilitation. – 2014.
dc.identifier.uri http://www.ijdcr.ca/VOL14_01/articles/kobel.shtml
dc.identifier.uri http://er.ucu.edu.ua/handle/1/406
dc.description Kobel I. Parental Insights: A survey of the challenges of raising young children with hearing loss in Ukraine / Ihor Kobel, Debra Russell // International Journal of Disability, Community & Rehabilitation. – 2015. - Vol. 14, No. 1. uk
dc.description.abstract В статті аналузуються результати масштабного дослідження щодо функціонування чуючих родинв Україні, в яких народжуються і виховуються глухі або слабочуючі діти. Це перша спроба аналізу існуючої системи діагностики дітей раннього віку із підозрою на можливі вади слуху, системи ранньої підтримки та супроводу нечуючих дітей та їх родин, можливостей для раннього інституалізованого виховання та навчання дітей через призму думок, поглядів, проблем, тривог та переживань батьків. В дослідженні взяли участь 325 родин, чиї діти вперше переступили поріг спеціальних шкіл-інтернатів для глухих та слабочуючих дітей. Застосовано комбінований метод дослідження-поєднання стандартизованих запитальників адаптованих для українських реалій та структурованого інтерв’ю. Встановлено, що ключовими факторами для успішного функціонування чуючих сімей із нечуючою дитиною є наявність доступу до інформації стосовно наслідків глухоти та можливостей для успішного розвитку дитини. Підтверджено доцільність використання української жестової мови з раннього дитинства нечуючих дітей. Результати дослідження майже повністю співпадають із світовими тенденціями у фері виховання та навчання глухих та слабочуючих дітей, тому обстоюють необхідність вивчення і запозичення найкращого світового досвіду для налагодження системи рвнньої діагностики та програм підтримки дітей і батьків на ранньому етапі виявлення проблем із слухом у маленьких дітей. uk
dc.language.iso en uk
dc.subject hearing parents en
dc.subject deaf children en
dc.subject hearing loss en
dc.subject чуючі батьки uk
dc.subject глухі діти uk
dc.subject виховання глухих дітей uk
dc.title Parental Insights: A survey of the challenges of raising young children with hearing loss in Ukraine uk
dc.type Article uk
dc.status Опублікований і розповсюджений раніше uk
dc.description.abstracten This paper presents the results of the study on parents’ subjective experience of parenting a child who is deaf or hard of hearing in Ukraine and outlines the many concerns and issues of these parents. The need for informational support, guidelines and communication options for families were seen to be key issues both in the literature and in this study. The importance of increased access to educational options, support for overcoming stress and improving emotional well-being, as well as support for families in establishing healthy family interactions and empowering parents were also confirmed by the participants in this study. Additionally, the findings of this study indicate there is a lack of family resources that are supposed to help in the adaptation process of the family to their child’s hearing loss. Family communication emerged as the biggest concern of all hearing participants in this study. Three hundred and twenty-five families whose young children were enrolled in grade 0/1 in 48 residential schools for children with hearing loss across the country were sampled in a survey and 17 families from among this number participated in follow-up interviews. The survey captured demographic data and then focused on items such as the emotional impact of the diagnosis on the parents and other family members, how to chose a communication mode suitable for their child, availability and accessibility of professional services, access to information on deafness, and educational choices. Parental insights and views in this study were consistent with international perspectives of parents that are documented in the literature: the need for informational support, guidelines for making informed choices about education, and communication options for families were seen to be key factors. The findings of this study confirmed that parents desire greater access to educational options, support for overcoming stress and improving emotional well-being, support for families in establishing healthy family interactions, and strategies for empowering parents as advocates, as their most important requirements. uk
dc.relation.source International Journal of Disability, Community & Rehabilitation 1 (2014). uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account